Webinars zonder zorgen

By Katinka | Webinars

webinars-zonder-zorgen

Een webinar zonder zorgen. Eerlijk, het was een droom van me. Een droom die ik meer dan een jaar heb uitgesteld. Wattttt!!!! Ikke uitstellen???? Ja, uitstelgedrag vanwege twijfels en angsten.

Maar vooraleer we het over webinar angsten hebben, …

Waarom zou JIJ webinars geven?

waarom-webinars

Webinars kunnen je heel veel voordelen brengen :

  • Ze bouwen aan je expertstatus, verhogen je geloofwaardigheid
  • Webinars versterken je merk
  • Je trekt nieuwe bezoekers aan
  • Jouw mailinglijst groeit
  • Het is DE manier om de voordelen te hebben van online werken en toch de persoonlijke touch die enkel offline werken biedt, te combineren.
  • Webinars kunnen je productlancering een serieuze boost geven.
  • Een webinar op zich kan jouw digitale product worden.
  • Je kan webinars ook gebruiken in groeps- en vip-coaching

Webinars zonder zorgen

webinars

Ik was niet bang om een webinar te geven en te connecten met mijn volgers. Dat was net DE grote reden dat ik zo graag webinars wilde geven. Ik wilde persoonlijk contact. Vooral wilde ik veel GEVEN. Ik wilde helpen op een waardevolle manier.
Maar oooohhhh, die techniek toch! Dat was mijn echte angst.
Een jaar lang heb ik getreuzeld.
Ik heb verschillende systemen geprobeerd. Maar niets werkte erg goed. Het geluid ging sneller dan mijn lippen. Dat was een erg zot zicht en dan ging ik sneller praten zodat mijn lippen het geluid konden inhalen, maar dan ging het geluid nog sneller en … Je ziet het vast al voor je : webinar ramp o ramp.
Dan probeerde ik weer een ander systeem dat voorbij kwam, met een superlieve helpdesk maar wel eentje die me niet kon helpen … en ik was weer bij af.

Mijn eerste webinar
Uiteindelijk zette ik door. Met GoToWebinar. Ik had mijn eerste succesvolle webinar. Althans: ik vond het succesvol. Had ik iets verdiend? Nee, nope, nada, niks.
Maar het was gelukt …. ik kon het … het hek was van de dam!
Ik zou webinars gaan inzetten als tool om inkomen te verdienen.

Mijn webinar succes

webinar-succes

Ohhhh, ik was zo blij. Dat het eindelijk lukte. Dat mijn volgers het superleuk vonden. Dat ik echt waarde kon geven. Dat er een sterkere band groeide met mijn community.

Mijn webinar teleurstelling

webinar-teleurstelling

Ik had geen inkomen via webinars. Er moest iets zijn dat ik niet goed deed. Ik praatte wel over mijn programma, maar waarschijnlijk te snel, niet duidelijk genoeg, te kort.
Ik had geen goede opkomst. Wel genoeg inschrijvingen (naar mijn idee dan) maar het percentage dat werkelijk live aanwezig was, was betreurend laag.

Nog veel te leren

Ik had nog veel te leren, dat was duidelijk. Misschien was het ook stom van me, om zomaar te geloven dat omdat je veel waardevolle informatie hebt over een onderwerp en je graag praat, dat je daarom winstgevende webinars kan neerzetten.
Duidelijk niet dus!
Maar ik geef niet op. Ik wist dat als ik de code zou kraken, dit voor mij en mijn business een superboost zou betekenen zowel in tijdsbesparing als in enorme groeikansen.

Dit waren de 2 redenen waarom ik er absoluut werk van wou maken

ja-dit-wil-ik

Reden nr 1 : Webinars zorgen voor mailinglijstgroei met kwalitatieve leads!

Je kan webinars gebruiken om je lijst te doen groeien. Niets genereert meer nieuwe leads dan webinars. Als je webinar-onderwerp dan nog eens relevant is aan jouw producten dan weet je ook dat je een lijst van super geïnteresseerde mensen opbouwt.
En vooral dat laatste is iets waar mijn focus op ligt in mijn business. Ik wil een community van geïnteresseerde fans, mensen die willen wat ik te bieden heb. Op die manier weet je dat wat jij geeft, dat dit ook echt is wat zij willen. En op die manier kan jij ook die producten promoten die zij willen en aldus meer inkomen realiseren.

Reden nr 2 : Webinars zijn geweldig om jouw producten en/of diensten te promoten.

Als je weet hoe je de juiste flow in je webinar brengt (jaaaaa!!! ondertussen weet ik dat dit HET geheim is), dan kan je echt inkomen gaan verdienen met ELK webinar dat je geeft.
En dat kan een enorme boost geven in je maandelijkse inkomen. Het kan je ook helpen met cashflow problemen en je snel dat extraatje geven dat je wil.

Webinar planning

webinar-planning

Stap 1 : Begin met het einde.

Wat wordt jouw call to action? Naar welk product wil jij ze leiden? Eens je dit weet, kan je jouw onderwerp in lijn brengen met het doel.
Voorbeeld : je wil jouw online programma “Een stressvrije kerst door een goede planning” promoten.

Stel jezelf of jouw volgers dan de volgende vraag : Wat geeft jou het meeste stress tijdens de kerstdagen? Je kan er ook een poll van maken door de keuzeantwoorden te bezorgen : hoe plan ik mijn kerstmenu – waar vind ik leuke kerstgeschenken – hoe …

Het top onderwerp of het top obstakel = jouw volgende webinar onderwerp.
Zo weet je alvast dat jouw publiek erg geïnteresseerd is in wat je gaat vertellen.

Ik hoor je nu al vragen : ja maar, dat wat ik wil vertellen komt ook aan bod in de cursus.
Ja, dat mag! Je webinar mag een voorbode zijn van je cursus en je cursus van een verlengde zijn van je webinar. Zo creëer je een mooie flow.

Stap 2 : Maak een onweerstaanbare titel en tagline (omschrijving).

Ik ben dol op gekke titels, maar ik heb geleerd dat duidelijke titels beter werken. Wat maakt een titel onweerstaanbaar? Zet “het te verwachten resultaat” in je onderwerp.
Voorbeeld :

  • Ik doe een webinar over gezond eten OF ik doe een webinar over “hoe jij met 1 nieuwe gewoonte je 10 jaar jonger gaat voelen”.
  • Ik doe een webinar over glutenvrij eten OF ik doe een webinar over “hoe je budgetvriendelijke glutenvrije maaltijden bereidt in 25 minuten”

Vraag jezelf of jouw publiek wat hun ALLERFAVORIETSTE resultaat is. Leg dan uit hoe jij hen gaat helpen om dat te bereiken met het onderwerp van je webinar.

Stap 3 : Je webinar aanmeldpagina

Je webinar aanmeldpagina is je salespagina. Alhoewel een webinar gratis is, toch moet je het net zo goed “aan de man” brengen.
Je doet dit door een mooie aanmeldpagina te maken.
Wat houdt een mooie webinar aanmeldpagina in?

  • eenvoudig en duidelijk
  • een duidelijke call to action
  • een beetje plagerig – je wil je publiek benieuwd maken naar wat er gaat komen
  • zet de voordelen van wat je ze gaat leren in bullet points

Wat zijn de beste uren om een webinar te geven?

wanneer-webinars

Volgens Lewis Howes, een autoriteit in het geven van webinars is tussen 12 en 16 u de beste tijd en zijn dinsdag, woensdag en donderdag de beste dagen.
Zelf heb ik de volgende ervaring :
Beste LIVE aanwezigheid (tov de inschrijvingen) om 10u ’s ochtends
Beste SALE convesie (tov de aanwezigen) om 19u30 ’s avonds (ik vermoed dat dit om 20u hetzelfde zou zijn, maar ik ben geen avondmens dus ik hou zelf niet van late webinars)

Hoe lang moet een webinar duren?

webinar-hoe-lang

Een informatief webinar mag 30-45 minuten duren en is de tijd dat de meeste mensen aangenaam vinden.
Als je ook je product wil promoten, is het nodig om meer waarde te geven en verkies ik een webinar van 60 minuten.

Breek de regels

break-the-rules

Ik breek vaak de regels en doe waar ik zin in heb. Mijn beste webinar duurde 1u30 en dan nog een vraag en antwoord sessie. Dus zo zie je maar. Het gaat er vooral om dat je waardevolle informatie geeft en het engagement hoog houdt.

En dan natuurlijk ook dit

Promoot je webinar

promotie-webinar

Zonder dat iemand weet dat jij een webinar geeft, kan je geen inschrijvingen hebben. Dus hup met die promotie-beentjes.

  • Maak een blog over je aankomende webinar
  • Zet dit blog op je sociale media kanalen
  • Maak een banner voor je sidebar
  • Verwerk je webinar in de omslagfoto van je facebookpagina
  • Verstuur verschillende nieuwsbrieven met de uitnodiging
  • Optioneel : plaats een facebook advertentie

Wil jij een volledige checklist zodat je niets vergeet bij het plannen van jouw eerstvolgende webinar? Ik heb alle stapjes voor jou verzameld in een mooi gratis e-book, speciaal voor jou als jij ook met 1 tool zowel je lijst als je inkomen wil doen groeien.

webinar-checklist

 

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(2) comments

Loeke

Hele handige blog weer. Altijd weer vol tips en tricks. Dank Katinka!

Reply
    Katinka

    Tx Loeke!

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: