Online cursus maken

By Katinka | Online Producten / E-learning

eigen-online-cursus

Waarom een eigen online cursus maken? Ik heb zelf veel passie in me brubbelen om jou te helpen en ik merk dat jij dit ook hebt. Je wil veel mensen gaan helpen. Je hebt een sterk geloof in wat je doet.

Bloggen en posten op sociale media is daarom niet vaak een probleem. Al neemt het je misschien nog wel wat tijd om een blog te schrijven. Je houdt er van en je legt je hart en ziel er in. Want je helpt mensen met je blogs.

Dat is zo! En het is superleuk om heel veel mensen gratis te kunnen helpen.

Maar natuurlijk moet jij ook inkomen verdienen en daar komt de online cursus bij te kijken. Het haalt je leeg als je alleen maar gratis blijft werken.

Door het creëren van je eigen digitale product, creëer je inkomen, creëer je stabiliteit, creëer je vrijheid voor jezelf. En ik ben een echte freedom junkie. Want als jij je vrij voelt, vrij om te doen en laten wat je wil, zullen je blogs dit uitstralen.

Je eigen online cursus – Reden nr 1 = vrijheid

Reden nr 1 is dus voor mij sowieso vrijheid. Je zit niet vast aan vaste uren en je zit niet vast aan een aantal uren. De tijd die je besteedt aan het maken van je digitale product is niet in verhouding met de mogelijke inkomsten. Als ik de uren tel in mijn eerste jaar dan ging het grootste deel van deze uren naar het creëren van mijn online cursussen.

In mijn 2de jaar hoefde ik hier geen tijd meer aan te besteden en het leuke is dat ik nu de tijd heb om er extra bonussen in te gooien waardoor ik razend enthousiaste klanten heb.

En hoe langer jouw blog/website bestaat hoe meer je eigenlijk verdient. Het is een perfecte manier om absoluut het allermeeste uit jouw kostbare tijd te halen.

Je eigen online cursus – Reden nr 2 = passief inkomen

Oh een geautomatiseerd inkomen, het is echt zalig. Je verkoopt wanneer je met je kinderen in het park bent, gaat shoppen, op vakantie bent of zelfs wanneer je slaapt.

Natuurlijk is niet alles 100% geautomatiseerd want af en toe loopt de techniek wel eens mis, maar je kan er vanop aan dat er zeker 97% automatisch loopt.

Wooohooo, kan het nog beter!

Ja het kan, want al dat geautomatiseer betekent ook dat er geen mensenuren aan te pas komen om te verkopen en er dus ook geen plafond is aan hoeveel je kan verkopen. Je kan 10 programma’s op een dag verkopen maar ook 1000 zonder er meer werk mee te hebben.

Je eigen online cursus – Reden nr 3 = bekendheid

Wanneer jij jouw eigen online cursus hebt, zet je jezelf als expert in de markt. Ga zelf maar eens na als je aan het surfen bent over een onderwerp. Je krijgt sneller het gevoel van : die weet waar ie het over heeft als er ebooks/cursussen en informatie producten te koop zijn.

Het is belangrijk om als expert gezien te worden in jouw niche want dit gaat het vertrouwen vergroten.

Kortom : digitale producten brengen je meer van het hobby niveau tot het professionele level.

Je eigen online cursus – Reden nr 4 = ja!!! dit wil ik!!!

Geloof me, ze zitten op jou te wachten. Misschien geloof je me niet maar als je echt met een obstakel/probleem zit, dan wil je dat dit opgelost wordt. Een oplossing die aan huis komt en op een tijdstip dat de klant uitkomt, is de meest IDEALE oplossing. Kortom een digitaal product.

Je eigen online cursus – Reden nr 5 = super fun

Niet alleen is het superfun om een digitaal product te maken, het is ook verslavend. Ik amuseer me zo met het creëren van leuke oplossingen voor de obstakels van mijn volgers, het is echt het liefste dat ik doe.

Je eigen online cursus – Reden nr 6 = de vele mogelijkheden

Eens jouw digitale product gemaakt is, kan je dit op vele manieren gaan gebruiken.

Je kan het in de volledige vorm gebruiken. Of opsplitsen in verschillende mini-cursussen. En waarom niet jouw eigen online cursus als bonus bij een andere cursus geven. Of zelfs een onderdeel bij een andere cursus als bonus geven.

Je kan het aan affiliates voorstellen die graag programma’s willen verkopen maar er zelf geen maken.

Je eigen online cursus – Reden nr 7 = je blijft gaan

Je publiek bereikt resultaat via jouw cursus. Stel dat ze momenteel op A staan en naar B willen, dan is jouw cursus de oplossing. Maar wat na B? Misschien willen ze nog verder? Je blijft dus gaan, want vaak is er een volgend level.

De eerste 5 kg er af, goed dan gaan we voor de full monty, of we gaan voor behoud van het gewichtsverlies. Of we gaan voor de gezonde vakantie of de gezonde feestdagen ….

Ook jij hebt in jouw business telkens een volgend level en zo heb ik mijn volledige website ook als een echt avontuur voor jou opgemaakt.

Je gaat van “het fundament van je business” naar “je eigen digitale product creëren” naar “OMG” voor continue groei.

 

Hoe een online cursus maken?

Hoe maak je een cursus waar je klanten op zitten te wachten? Verkoopt jouw e-book of cursus als zoete koek of had je net dat ietsje meer verwacht?

Misschien heb je niet genoeg stil gestaan bij het feit dat mensen niet willen leren gezond eten of sporten of aan marketing doen.

Zij willen een OPLOSSING voor hun probleem: afvallen, meer energie krijgen, geld verdienen, …

Zij willen weten en vooral voelen dat het ook voor hen MOGELIJK IS.

[bctt tweet=”Give them what they want, but teach them what they need!”]

Dit wil zeggen: verkoop niet wat je cursus eigenlijk is, maar wat mensen willen.

Mijn top 5 tips – Hoe een cursus maken waar je klanten op zitten te wachten

Tip nr 1 Vraag naar wat jouw doelpubliek wilt

Er zijn verschillende manieren waarop je kan vragen wat jouw doelpubliek wenst.

  • Een survey
  • Een poll
  • Een post waarin je jouw idee voorstelt en de mening van je volgers vraagt.

Tip nr 2 Vraag dieper

Hoe meer je naar het waarom achter de waarom vraagt, hoe dieper je de intense wensen en verlangens van je volgers leert kennen.

Dit kan je doen door persoonlijke gesprekken aan te gaan. Waarom niet eens een klanten-waarderingsdag organiseren waarin je 20 kwartiertjes skype gratis weggeeft aan 20 gemotiveerde volgers?

Stel vragen zoals: vertel me eens waarom dit voor jou belangrijk is? In welke zin zou X resultaat jouw leven veranderen?

Probeer vooral het GEVOEL te achterhalen.

Voorbeeld van mijn VERLANGEN:

  • Ik wil een groot inkomen verdienen?
  • Waarom?
  • Omdat ik het super zou vinden dat zo’n klein vrouwke een groot inkomen kan waarmaken?
  • Waarom?
  • Omdat ik dan zo trots zou zijn op mezelf? >> gevoel
  • Waarom?
  • Omdat ik de mensen rondom mij kan bezorgen wat ik ze graag wil geven. Ik denk dan aan een huis voor mijn dochter. Mijn man wat vroeger met pensioen. Het gevoel dat we voorzien zijn. >> gevoel.
  • Waarom?
  • Omdat ik me dan echt vrij zou voelen. Zonder zorgen.>> gevoel

Stel vragen zoals:

  • Hoe zou het voelen als je X bereikt?
  • Waarom is dat zo belangrijk voor jou?

Soms moet je een beetje doorduwen om de echte reden naar boven te krijgen.

Tip nr 3 Vraag nog dieper

Waarom heb je dit nog niet bereikt? Welke obstakels en angsten houden hen tegen?

Dit moet je eigenlijk echt weten, want hoe mooi je aanbod ook mag zijn, toch zullen het die angsten zijn die hen zullen tegenhouden om te kopen.

Dus stel vragen zoals:

  • Waarom ben je er nog niet?
  • Wat houdt je tegen?

Mijn advies: ga nooit in zee met iemand die niet zelf de verantwoordelijkheid opneemt, waar ie nog niet is waar ie moet zijn. Als ze de schuld geven aan anderen, dan kan jij er zeker van zijn dat jij de volgende bent die ze de schuld zullen geven.

Tip nr 4 Verkoop de droom

Verkoop de droom, het leven waar je klant naar op zoek is of de persoon die hij/zij wil zijn.

Ik verkoop een HAPPY business waarin je plezier hebt in je werk en de dingen die je moet doen. En ja, het zit vol strategieën en tools.

Maar wat ik verkoop, is : vrijheid, keuze, avontuur en een gevoel van : ik voel me HAPPY.

Tip nr 5 Laat de droom zien

Wees heel open over hoe het is aan “jouw kant”. Hoe heerlijk het is om een mooie jurk aan te trekken als je een slank figuur hebt, of hoe energiek je wel bent of hoe leuk jouw levensstijl is.

Het heeft niets met opschepperij te maken. Het is laten zien dat het mogelijk is.

Jouw beurt

Met welke tip ga jij aan de slag? Laat het me weten.

Spiekbriefje voor het maken van jouw online cursus

ps: wil jij liever kijken en luisteren, check dan onderstaande video

1 Online Programma Idee

  • Vraag aan de mensen rond je waar jij ze mee kan helpen.
  • Stuur een enquête waarin je een paar dingen oppert en vraagt waar zij het meeste mee vechten of waar ze het meeste hulp bij nodig hebben.
    Noteer de vragen die mensen jou stellen. Heel vaak komen dezelfde vragen terug.Zit je in een facebookgroep, volg dan en noteer ook de vragen die in deze
    facebookgroep gesteld worden.
  • Vanaf dat je een onderwerp gekozen hebt, vertel het openbaar. Dit zorgt ervoor dat je de mensen rondom je al nieuwsgierig maakt. Ze gaan
    uitkijken naar je mails.

Vind je het moeilijk om een idee te vinden, dan heb ik voor jou de GRATIS Masterclass “Maak je (eerste) eigen Digitale Product”

2 Online Programma Prijs

Kies de prijs: Mijn raad is om sowieso te starten met het bepalen van de prijs, nog voor je iets maakt. In feite start je in de cursus Maak je Eigen Digitale Product zelfs
met het ontwerpen van een volledige productenlijn. Start met the BIG PICTURE en werk van daaruit terug naar voren.

3 Online Programma Inhoud

Kies het formaat : Mijn raad is om sowieso te starten met wat je graag doet en goed kan. Schrijf je graag, maak dan een pdf, of e-book of mini-cursus. Vertel je
graag, maak dan een video of video serie. Hou je van interactie, integreer dan bijvoorbeeld een webinar.

Plan de route : Dit is een groot onderdeel van de cursus Maak je Eigen Digitale Product. Het is belangrijk om resultaten te behalen en daarom is het uitstippelen
van de route voor jouw klant ook erg belangrijk. Je start bijvoorbeeld met de route in stukjes te hakken. Dan bepaal je het doel van elke les of module. Je
creëert dan de inhoud volgens een stappenplan.

Pimp en schrap : Pimpen is je digitale product echt onweerstaanbaar maken zodat je klant echt een ‘wow’ gevoel heeft. Schrappen betekent dat je jouw eigen
cursus gaat nakijken en alles wat niet ‘to the point’ is en dus nutteloze informatie is voor jouw klant, dat ga je schrappen.

4 Woohoo, ga online!

Bouw je salespagina : je salespagina is ultrabelangrijk. Dit gaat bepalen hoeveel klanten je maakt. Want hoe goed jouw product ook is, een klant gaat dit pas
weten als ie aan de binnenkant zit. Dus je salespagina moet echt BANGELIJK zijn.
Dan buig je over de technische zaken : Tijd voor betaalbuttons enaanmeldpagina’s.

5 Online Programma lanceren!

Dit is een geweldige tijd. Het begint met BUZZ, mooie promoafbeeldingen maken, extra waardevolle inhoud, je volgers verrassen.
Kortom dit is een geweldige periode en heeft niets met “rare verkoopstechnieken” te maken.
Integendeel, hoe meer waarde je geeft, hoe meer mensen gaan zitten te wachten
op meer met jou werken.
Gebruik dit als promo checklist

  • Salespagina
  • Promo afbeeldingen
  • Promo posts voor facebook en/of andere sociale media
  • 3 blogjes die leiden naar je product
  • 3 videos die leiden naar je product
  • Maak 3 leuke nieuwsbrieven waarin je vertelt over je product
    In nieuwsbrief 1 vertel je over je product en waarom jij dit gemaakt hebt
    In nieuwsbrief 2 vertel je over de ervaringen die anderen delen die al met jou
    gewerkt hebben
    In nieuwsbrief 3 geef je extra tips rond je nieuwe ebook/cursus
  • Geef een webinar of Facebook Live uitzending.

Dit zijn maar ideetjes en geen “zo moet het” promo voorbeeld.

Gratis Masterclass

Wil jij aan de slag met Je Eigen Online Programma? Dan is deze gratis tjokvol informatie Masterclass wat voor jou.

Door jouw zitje te reserveren voor deze GRATIS training ga jij ontdekken:

  • Hoe je een onderwerp kiest dat absoluut gaat converteren naar inkomen – Ontdek de 3 cruciale principes voor  winstgevende onderwerpen.
  • Nooit meer onzeker of jij goed genoeg bent – Ontdek jouw kracht en leerstijl.
  • Hoe jij jaarlijks 100.000+ inkomen kan verdienen met online cursussen (rekensom inbegrepen) – Ontdek de exacte cijfers en planning.

En het best van al. Ik heb dit zo ontworpen dat je natuurlijk onmiddellijk kan gaan implementeren … zelfs al heb je nog nooit aan een online cursus gedacht!

Let op: dit is echt een intensieve MasterClass. Kies echt de tijd uit waarbij je 1,5 uur kan inboeken.

Ik kan bijna niet wachten tot we starten. Je gaat zo enthousiast zijn na deze MasterClass. Pinkie Promise. Echt waar, aanwezig zijn op deze training kan het AHA moment worden in jouw business.

Maak niet deze fouten!

Heb jij een eigen digitaal product? Vermijd dan deze veelgemaakte fout! Ik maak ze zelf nog veel te vaak …
Net daarom schrijf ik ze hier neer. Zodat jullie het weten en ik er telkens aan herinnerd word.

Wat zijn de voordelen van je digitaal product?

Telkens als je een blog schrijft, een e-book maakt, een cursus maakt, schrijft, tekent, neerzet … dan is het superbelangrijk om te weten wat er in het hoofd van je toekomstige klant omgaat.

Dit gaat om in het hoofd van de klant: What’s in it for me?
Je digitaal product is een groot deel van jouw business. In feite is het zelfs dermate belangrijk dat het jou inkomsten gaat bezorgen. Besteed daarom veel aandacht aan HOE je jouw product promoot.
Ik ben zo trots op het Detoxprogramma (van mijn business www.legallyraw.be) omdat het echt alles bevat wat een detox moet hebben. En waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Dus verval ik snel in het beschrijven van het programma in geuren en kleuren. Zo gaat dat als je trots bent.

Vertel niet wat je doet maar vertel over de voordelen

Vertellen wat je digitaal programma BEVAT is NIET wat men wil horen.
Vertellen wat je programma voor hen kan doen is WEL wat men wil weten. Wat is mijn voordeel? Dat is wat de klant wil weten. Niet dat je wel 75 recepten geeft, niet dat je geweldige info over koolhydraten hebt, niet dat je gerechten zus en zo zijn. Maar wel : wat is het resultaat?
Zorg dus dat je over voordelen en resultaten spreekt. En de resultaten die de grootste emoties (pijn of plezier) bovenhalen, zijn de winnaars.
Als jij echt tot diep in het hart van je ideale klant kan kijken, dan ken je de pijn, dan ken je het brandende verlangen. Dan weet je wat deze persoon meer dan eender wat wenst.
Dat is wat je moet vertellen over je digitaal product, of dit nu gaat om een e-book, een fysiek product of een coaching service. What’s in it for me?

Een voorbeeld

Voorbeeld Detox voor Vrouwen – doelgroep burnout
Beschrijving :
5 e-books met alle informatie die nodig is om een succesvol te detoxen
Inclusief 5 video’s waarvan video 1 : haal het maximale uit je detox
Waarvan video 2 :….
Voordelen:
Weg met het gevoel moe op te staan, weer bruisen van energie, zonder ophouden spelen met de kinderen, terug je favoriete sport opnemen

Voorbeeld Detox voor Vrouwen – doelgroep afslanken
Beschrijving :
5 e-books met alle informatie die nodig is om een succesvol te detoxen
Inclusief 5 video’s waarvan video 1 : haal het maximale uit je detox
Waarvan video 2 :….
Voordelen:
Weg met dat opgeblazen gevoel, voor eens en altijd van de onweerstaanbare zoete trek af, kilootjes lichter

Jouw beurt

Vind je dit moeilijk? Dit kan je helpen:

  • Zet je in de plaats van de klant en vraag altijd opnieuw : hey, what’s in it for me?
  • Maak een lijstje met aan de ene kant de beschrijving en aan de andere kant wat het voordeel of het resultaat van die beschrijving is.
  • Bedenk hoe je klant zal zijn NA jouw cursus/programma. Wat zal hij/zij bereikt hebben? Hoe zal dat voelen? Hoe zullen zij veranderd zijn?

Laat me weten hoe het gaat!

Zet hieronder bij de reacties 3 beschrijvingen + 3 voordelen van jouw online programma (dat je al hebt of wil maken)

 

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(2) comments

Freya wygaerden

Hallo Katinka! Leuk om een belgische dame te hebben binnen dit online cursus gegeven en webinars. Momenteel proberen we zelf ook alle info bij elkaar te zoeken om online van start te gaan (incl nog website en shop bv) om ook de juiste keuzes te kunnen maken. Maak jij bv gebruik van de Phoenix marketing?
groetjes!

Reply
    Katinka

    Hoi Freya, ik hoop zeker je nog vaak te mogen inspireren. Mijn blog Power2Bloom heb ik helemaal zelf gemaakt. Mijn eerste website legallyraw is wel een phoenixmodel, maar toen ik eenmaal wist hoe eenvoudig het werkte en vermits WordPress eigenlijk een gratis platform is, kocht ik me een leuk thema en ging zelf aan de slag. Ik heb wel een hulplijntje als het me te gortig wordt qua CSS taal of andere rare computerkronkels. Succes! Zie ik je ook in de Facebookgroep : https://www.facebook.com/groups/331474260342083/ ? Van harte welkom alvast.

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: