Ochtendroutine – het voordeel voor jouw business

By Katinka | Mindset / Tijdsmanagement

ochtendroutine

Ochtendroutine : Waarom zou je een ochtendroutine maken? Te weinig tijd, te weinig focus, te weinig productiviteit? Maak een ochtendroutine en dit zet je in een “ik ga knallen” modus.

Ik ben natuurlijk een ochtendmens, maar niettemin kan je een ochtendroutine starten vanaf het moment dat je wakker wordt, welk moment dat ook is.

De voordelen van een Ochtendroutine :

Routine betekent : een set van acties die je op regelmatige basis uitvoert. Je dag starten met magische en intentionele acties zet je hele wezen klaar voor succes. Het creëert discipline en zet de toon voor de rest van de dag.

Maar zoals het woord routine al zegt, moet je de acties dus regelmatig doen. En alhoewel de set van acties die ik in mijn ochtendroutine doe zo klein zijn, dat het makkelijk is om te doen, is het net zo makkelijk om het toch maar niet te doen. Zoals altijd, oefening baart kunst. Val je een keer van de kar, dan kruip je er weer op. Je blijft je ochtenritueel herhalen tot het een ochtendroutine is geworden.

  1. Dus voordeel nr 1 : zet de toon naar succes
  2. Voordeel nr 2 : een routine zorgt voor flow en niet meer hoeven nadenken over de acties
  3. Voordeel nr 3 : routines geven structuur en zeker tijdens een ochtend(spits) kan dit van pas komen.

Ik krijg ontzettend vaak de vraag hoe het toch komt dat ik zoveel gedaan krijg in maar 20 uur per week. Ik wijt dit aan 2 dingen : 1 = een laserfocus (ik doe nooit 2 dingen tegelijk) en 2 = mijn ochtendroutine die me helemaal helder maakt en klaar om te knallen.

Even een ps voor alle perfectionista’s : soms loopt je ochtend in het honderd en bak je er niks van met je hele ochtendroutine. Ook dat is ok!

Hoe maak je een Ochtendroutine :

 Stap 1 :

Als echte lijstjesfreak maakte ik ooit eerst een lijstje van alles wat mij een boost zou kunnen geven voor de dag. Dit stond op het lijstje :

  • Een theetje of warm water met citroen op bed
  • Even in mijn dagboek schrijven
  • Een begeleide visualisatie
  • Een inspirerend boek
  • Een strandwandeling met de hond
  • Een heerlijk bad met geurende badolie
  • Een vrolijk muziekje
  • Mijn dag overlopen in gedachten
  • Mijn dag opschrijven in mijn dagboek/notaboek
  • Een wensdoel zetten voor de dag

Stap 2 :

Een tijdsframe bepalen. Dit is tenslotte voor iedereen anders. Misschien heb je maar heel weinig tijd, misschien wil je er wat vroeger voor opstaan, of misschien ben je net als ik en maakt het niet uit hoe lang je tijd voor jezelf uitrekt. Welk uur zal jij opstaan en hoeveel tijd ga jij besteden aan je magische ochtendroutine?

Stap 3 :

Welke stappen passen in jouw tijdsframe? Kies er enkele die jouw hart doen opspringen en waarvan je weet dat die je in een onoverwinnelijke mood zetten.

Stap 4 :

Van alle stappen die je koos, kies er 1 uit die je ALTIJD zal doen, wat er ook gebeurt.

Voorbeeld van mijn Ochtendroutine van 2 uur en 15 minuten

  • 6u45 opstaan, citroenwatertje op bed, even mijn dag opschrijven en wensdoel
  • 7u uitwaaien op het strand met hond (soms wat joggen, soms gewoon rustig wandelen)
  • 7u40 ontbijt
  • 8u meditatie of begeleide visualisatie of yoga >> dit kies ik op het moment zelf
  • 8u30 in bad – ja, ik weet dat het gek is om ’s ochtends in bad te gaan, maar voor mij voelt het heerlijk aan. Het werkt zo ontspannend dat ik helemaal helder te dag start.

Voorbeeld van mijn Ochtendroutine van 30 minuten

  • 8u opstaan, citroenwatertje op bed, mijn wensdoel voor de dag opschrijven, supersonisch snel kattewasje
  • 8u15 uitwaaien op het strand met hond voor 15 minuutjes
  • ontbijt snel onderweg en de yoga en het badmoment verhuizen naar de avond of sla ik over

Wat een ochtendroutine eigenlijk doet

Of het nu om de 2 uur of de 30 minuten gaat of zelfs maar 10 minuten als dat de tijd is die jij hiervoor vrij kan maken, wat zo’n routine eigenlijk doet is:

  • het doet je prioriteiten stellen  – prioriteiten stellen is volgens elke ‘persoonlijke ontwikkelings’guru de cruciale stap naar succes
  • het doet je tijd voor jezelf uitrekken – zelfzorg is onontbeerlijk wil je zonder een burnout hard timmeren aan je succesweg
  • het geeft je een “ik voel me goed” gevoel en dat is volgens mij altijd het beste gevoel om je dag mee te starten. Als jij je goed voelt, straal je dit uit naar anderen.

ps voor de perfectionista’s : als jouw tijdsframe maar 10 minuten omvat, dan is dat ok!!! Je moet geen 2 uur perfecte ‘ik doe het allemaal’ routine ontwerpen. Stel je een HAALBARE routine als doel en geen zorgen als het niet lukt. Soms komt het leven tussen, soms zijn je kinderen ziek of soms heb je er gewoon geen zin in. Geef dan de brui aan de hele routine! Dag mag ook!

Jouw beurt

Ik ben superbenieuwd wat jouw ochtendroutine is en vooral wat jouw ‘dit doe ik ALTIJD’ prioriteit wordt. Laat je het weten in de comments!

katinka

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

Leave a Comment: