Nieuwe BTW regels voor online ondernemers

By Katinka | Online Producten / E-learning

moss-wetgeving

Op 1 januari 2015 werden nieuwe BTW regels opgesteld voor de verkoop van digitale producten, dus e-books, e-cursussen. De MOSS regeling. MOSS staat voor Mini Shop One Stop.

Ik heb jaren als boekhouder gewerkt in het bedrijfsleven, dus ik hou er van als alles klopt. Dus wilde ik ook hiervan alle ins & outs kennen.

nieuwe btw regels

Wat is de nieuwe regel

Alle electronische diensten die je levert aan consumenten binnen de Europese Unie moeten nu belast worden met het BTW tarief van het desbetreffende land + de ontvangen BTW moet doorgestort worden naar het desbetreffende land.

Even analyseren –Wat is een electronische dienst?

Dit is een dienst waarvan het grootste deel automatisch verloopt zonder menselijke tussenkomst.

  • Bijvoorbeeld valt het Happy Business Masterplan onder de electronische diensten. Dit is een online programma dat volledig op eigen tempo kan gevolgd worden, alle emails worden automatisch geleverd.
  • Het VIP Groei Elixir  valt niet onder ‘electronische diensten’ omdat dit bestaat uit persoonlijke VIP dagen.

Officieel vallen deze zaken onder ‘electronische diensten”:

  • gedigitaliseerde producten, zoals muziek, films, games en e-books
  • andere digitale producten, zoals beelden (foto’s, illustraties, huisstijlen), teksten en databanken
  • online trainingen en workshops (onderwijs op afstand)
  • online abonnementen op digitale kranten en tijdschriften
  • software die digitaal geleverd wordt (dus niet op een gegevensdrager, zoals een dvd of usb-stick)
  • ontwerpen en onderhouden van websites
  • hosting
  • online en digitale abonnementsdiensten
  • online telecommunicatiediensten en omroepdiensten

Wat zijn consumenten?

Alle klanten die niet beschikken over een BTW nummer.

Wat is het desbetreffende land?

Het land waarin de klant woont. Stel dat de klant in Nederland woont maar op het moment dat hij jouw online product bestelt op vakantie is in Tenerife, dan is het desbetreffende land Nederland en geldt het BTW tarief van Nederland.

Wat betekent doorstorten naar het desbetreffende land?

Letterlijk : Jij ontvangt BTW van Belgische klanten en deze BTW stort je door naar België. Jij ontvangt BTW van Nederlandse klanten en deze BTW stort je door naar Nederland.

Zo doe je het : Om het jou gemakkelijk te maken heeft men 1 centraal punt aangesteld waar je jouw kwartaalaangifte kan doorgeven en dit centraal punt regelt de verdeling tussen de verschillende landen.

Officiële informatie

  • België : lees er hier meer over.
  • Nederland : lees er hier meer over.

De nieuwe BTW regels in de praktijk

In de praktijk liep het heel wat stroever.

  • Mijn BTW kantoor hoorde het in Keulen donderen en wist hier niets van af.
  • Mijn tussenpersoon Paypro geeft per kwartaal een overzicht van wat je verkoopt met een BTW aangifte maar deze is nog niet aangepast aan deze nieuwe wet.
  • Mijn tussenpersoon Autorespond was wel helemaal klaar voor deze nieuwe regelgeving.
  • Mijn boekhouder Fiduciaire 2150 was wel helemaal klaar voor deze update en maakte ook alles klaar om de aangifte te doen op de juiste manier, meldde mij goed op voorhand aan bij het centraal moss punt. Helaas toen het zover was dat de aangifte kon doorgegeven worden, was het centraal punt nog helemaal niet klaar en kreeg de boekhouder bevestiging dat de aangifte voor de verdeling van het 1ste kwartaal 2015 tesamen met deze van het 2de kwartaal zal moeten aangeleverd worden.

Wat kan/moet jij doen?

  1. Zorg dat jouw boekhouder je registreert bij het centrale moss punt.
  2. Lever je boekhouder een onderverdeelde lijst van al je verkopen per land.

Bij Autorespond krijg je een overzicht waarin alle verkopen die onder de nieuwe MOSS wetgeving vallen aangeduid zijn met MOSS. Het enige dat je moet doen, is wanneer je een link naar een cursus of ebook in Autorespond aanmaakt, een vinkje zetten bij “EU Wetgeving”.

Bij Paypro pak je het anders aan. Vermits zij nergens een mogelijkheid bieden om deze wet te verwerken, moet je jouw klanten verplichten om bij aankoop van jouw product niet enkel naam en emailadres op te geven maar ook adres en land. Dit is de enige manier om te weten waar deze klant woont. Want aan het emailadres (zoals @gmail.com) kan je niet zien waar je klant woont. Ken je het land, dan kan je de hele lijst zelf gaan uitsplitsen. Paypro werkt momenteel wel aan een oplossing.

Heb je geluk of niet?

Je hebt geluk als al jouw klanten in België en Nederland zitten want dan kan jij jouw prijzen hanteren volgens hetzelfde principe namelijk 21% BTW. Het is namelijk verplicht om naar de consument de prijs inclusief BTW te laten weten. Maar wat als je klanten uit verschillende landen komen waar verschillende BTW tarieven worden gehanteerd?

Je ervoor kiezen om voor iedereen dezelfde prijs te hanteren. Dan heb je in het ene geval geluk, en hoef je minder BTW af te dragen en moet je in het andere geval misschien wat meer afdragen. In het andere geval sta je voor een logistieke uitdaging.

Wanneer pas je deze nieuwe regel NIET toe?

  • Klanten die wel beschikken over een BTW nummer, daar blijft de oude regelgeving van kracht.
  • Wanneer je fysieke producten verkoopt.

De MOSS gids

Je kan alles nog eens nalezen in een officiële gids die je HIER kan downloaden.

Jouw beurt

Deel dit artikel met zoveel mogelijk ondernemers. Duidelijkheid is belangrijk en eens je vertrokken bent met het systeem is het niet eens moeilijk.

Op de hoogte blijven?

Wil jij van al mijn tips op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de gratis e-curus Geef Jouw Business Vleugels
Snel in je postvak!

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(5) comments

Brigitte

Wat gaan ze nog uitvinden???? pffffffffffffff
Dank je wel!!!!! Om dit te delen, nu is het al iets duidelijker.

Dus als ik het goed begrijp en ik zou starten met online verkoop… als ik een persoonlijke mail stuur, of een Skype gesprek in het pakket opneem, vervalt deze regeling? Blijft dan alles bij het oude?

Groetjes! 😀

Reply
    Katinka

    Ik vermoed niet dat een persoonlijke mail of een skype gesprek opnemen voldoende is om te bewijzen dat het overgrote deel manueel gebeurt. Zolang het grootste deel geen menselijke interventie nodig heeft, val je onder dit nieuwe systeem. Maar eerlijk, voor mij is dit niet eens meer werk hoor. Je splitst gewoon je aankopen in nederland en belgie en geeft deze lijsten door aan je boekhouder.

    Reply
Margreet

Wat fijn dat je dit deelt met ons en het zo gedetailleerd uitlegt.
Super! Dank je wel!

Groetjes Margreet

Reply
btw aangifte

Wij laten ons toch bij voorkeur bijstaan door een boekhouder. De tijd die je investeert om dit als zaakvoerder zelf te doen en uit te zoeken, rendeert beter als we doen waar we zelf goed in zijn.

Reply
    Katinka

    Helemaal gelijk. Mijn boekhouder krijgt van mij een mooie lijst die mijn betaalprovider al netjes heeft gesplitst moss of niet. Scheelt me wel geld bij de boekhouder. Ik vind ook niet dat je dit allemaal zelf moet uitzoeken, maar je als je op de hoogte bent, zoek je wel naar de betaalproviders die helemaal up to date zijn met het leveren van makkelijke lijsten voor je boekhouder.

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: