Marketing fouten en hoe jij ervoor zorgt dat je deze niet maakt

By Katinka | Email Marketing en Listbuilding

Marketing fouten – van fouten leren we vaak het meeste en in dit blog vertel ik je dus wat je NIET moet doen.

Marketing is een essentieel onderdeel van jouw business. Toen ik startte was ik me hier niet van bewust. Ik snapte dan ook helemaal niet waarom één van mijn concurrenten die zoveel minder kennis had, wel 10 keer sneller groeide dan ik. Ik had toen een voedingscoaching website …

Goed, je bent het dus met me eens dat jij en ik, en elke online ondernemer met ons aan de slag moet met marketing.

Tenslotte, jij mag dan de beste coach ter wereld zijn .. als niemand weet wat je doet en wat je biedt en waar jij mee helpt, dan gaat er niemand kopen.

In dit blog wil ik alvast 4 veel voorkomende fouten bespreken die ik maakte en ik nu ook vaak zie rondom me.

Gelukkig zijn ze snel te fixen.

Marketing fouten – nr 1 : marketing doe je wanneer je iets wilt verkopen

Wat ik vaak zie, is dat wanneer iemand zijn/haar cursus wilt lanceren, men een promotiecampagne start.

Dit is een hele grote fout. Eigenlijk moet je jezelf de hele tijd promoten.

Als CocaCola een dag geen reclame maakt, verliezen ze miljoenen. Dus yep, jij en ik moeten ook dagelijks aan de bak.

De oplossing is dus heel simpel : kom uit je kot (virtueel dan) – elke dag.

Geef elke dag energie, tijd en liefde aan allerlei creaties zoals posts, freebies, testimonials, blogs, videos, …

marketing elke dag

Waarom is het niet genoeg om jezelf te promoten bij een lancering? Omdat je eigenlijk nooit echt je product verkoopt. Je verkoopt jezelf en jouw expertise.

En daarom is het slim om deze dagelijks te tonen.

Een 2de reden waarom het goed is om altijd zichtbaar te zijn, is omdat je gewoon in een ritme komt. En ritmes worden routines. En routines maken het leven makkelijk.

Was jij niet diegene die zei : ik wil een business die flowt, die makkelijk loopt? Ja, toch! Ik alvast wel ♥.

Een voorbeeld van marketing kan zijn dat je op maandag een FB live doet, op dinsdag verwerk je deze video naar een Youtube video, op woensdag vertel je over een case study, op donderdag schrijf je een blog, op vrijdag een nieuwsbrief, …

Stel voor jezelf een ritme op dat haalbaar is voor jou. En dan … wassen, spoelen en herhalen.

Marketing fouten – nr 2 : Energie is alles

Dit is echt iets wat ik heb moeten leren – met vallen en opstaan.

Want weet je, ik ben een praktisch iemand. Vertel mij HOE je iets doet en ik zal het doen om resultaten te bereiken.

Maar het gaat niet alleen om het HOE. Het gaat ook om de ENERGIE die er achter steekt. Het geloof, het vertrouwen.

Hoe sterk geloof jij in wat je biedt? Mensen kopen JOU. Want wie jij bent is het verschil tussen eenzelfde programma bij een concurrent of bij jou.

Je moet dus echt 1000% in jezelf geloven. En dat is niet altijd makkelijk.

Energie is alles

Tijdens een marathon kom je de man met de hamer tegen. Maar een business lijkt wel op een marathon en ook daar lurkt een gremlin die je aan jezelf doet twijfelen.

Ik werk dus nu net zo hard aan mezelf als aan mijn business. Zodat ik die kracht in mezelf behoudt en kan doorgeven aan anderen. Zelfs door een computer scherm.

Eén van de dingen die ik doe om persoonlijk te groeien, is het lezen van boeken. Op dit moment lees ik Ongetemd leven, het boek dat je aanmoedigt om 100% jezelf te zijn.

Marketing fouten – nr 3 : Wat doe je precies en heb jij een miljoen dollar verhaal?

Verhaal : Een sterk verhaal hebben is super belangrijk. Verhalen doen kopen en de reden hiervoor is dat in de meeste verhalen emoties zitten. Als je echt binnenkomt bij iemand emotioneel is de kans heel groot dat ze klant worden.

Daarom gaat het nooit om de verkoop zelf. Het gaat om alles wat je doet en vertelt VOOR de verkoop.

Miljoen dollar = het moet zo onweerstaanbaar zijn dat dit jou een miljoen dollar zou kunnen – het moet ook jouw USP (unique selling point) bevatten

Jouw million dollar verhaal

Voel zelf even het verschil tussen :

Ik help vrouwelijke ondernemers een droombusiness op te bouwen.

EN

Ik weet dat je het beu bent om zo hard te werken, zoveel uren en eigenlijk verdien je nog maar zo zo. Ik toon je hoe de volledige puzzel van een business er uit ziet waarbij je éénmalig iets ZO opbouwt dat je er jaren inkomen kan uithalen.

In het eerste geval blijft alles wat vaag

In het tweede voorbeeld, vertel ik over de pijn van hard werken (emotie) en de volledige puzzel (dit is mijn USP – ik word immers altijd heel lastig en boos als ik anderen hoor praten over dat ENE shiny geheim of strategie die het verschil zou moeten maken … néééééééé, gil ik dan – je moet niet met losse flodders schieten – je business moet een mooi geheel, een mooie flow vormen zoals een complete puzzel!)

Op zoek naar een korte pitch die je op 30 seconden kan zeggen, check dit blog : https://power2bloom.be/elevator-pitch/

Marketing fouten – nr 4 : je bent overal en nergens

Dit is een marketing fout die meestal gemaakt wordt door gevorderde ondernemers. Zij zijn wel zichtbaar maar willen zich dan meteen overal zichtbaar maken.

En willen op alle social media kanalen zichtbaar zijn.

Er is zeker wat voor te zeggen. En ik moet eerlijk zijn … ik heb het ook geprobeerd.

Maar het algoritme is ons te slim af. Wat had je gedacht?

Elk social media kanaal leeft van advertenties. Ondertussen zijn er al vele die adverteren, dus de plaatsen in het nieuwsoverzicht zijn schaarser.

Deze worden enkel nog gegeven aan wie echt actief is.

En ja, daar komt de aap uit de mouw. Heb jij zin om actief te zijn op elk kanaal? Ik denk het niet. Wanneer zouden we dan nog met onze klanten kunnen bezig zijn?

Focus je daarom liever op 1 kanaal en wees daar echt actief. Post, reageer, geef likes, stuur berichtjes …

Kortom : kwaliteit boven kwantiteit.

JOUW BEURT

Wat zijn nog marketing fouten die een aanvulling zijn op dit blog?

En welke fout maak(te) jij wel eens?

En heb je vragen? Eender welke business vraag is welkom in mijn besloten Facebookgroep : www.facebook.com/groups/power2bloom

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

Leave a Comment: