Listbuilding techniek : gratis weggever en automatiseren

By Katinka | Online Producten / E-learning

listbuilding-techniek

Listbuilding techniek – Een onmisbare listbuilding techniek : gratis weggevers en dan … automatiseren

Het is een beetje als een puzzel samenstellen.

En dit zijn de puzzelstukjes:

  1. Je gratis weggever, ook wel klantenmagneet of freebie genoemd.
  2. Een mooie afbeelding van je weggever die past bij jouw vibe en jouw brand.
  3. Een optin pagina op je website waar mensen zich kunnen aanmelden voor je weggever.
  4. Een download formulier op je website waar aanmelders je weggever kunnen downloaden.
  5. Een emailprovider met een automation reeks waarin je verschillende mailtjes stuurt.
  6. Mailtje 1 = de download
  7. Volgende mailtjes bouwen aan de know like trust

Zullen we de details van de puzzelstukjes eens bekijken

1 Listbuilding techniek : Je gratis weggever!

Dit is DE start naar het bouwen van een mailinglijst vol met fans die zitten te wachten op wat jij hen biedt.

Een weggever moet onweerstaanbaar zijn.

Veel te vaak heb ik mijn naam en emailadres gegeven om een waardeloze pdf in mijn inbox te krijgen.

Daarom stelde ik voor jou een checklist op met 7 puntjes waaraan een echt onweerstaanbare freebie of weggever voldoet.

Je kan deze checklist aanvragen. Je vindt de link hier of in de omschrijving.

2 Listbuilding techniek – Een prachtige afbeelding

listbuilding-techniek

Het is belangrijk om een visueel beeld bij je weggever te zoeken dat echt past bij de weggever en bij jouw brand.

Je zal immers je weggever ook promoten via social media waar afbeeldingen meer aantrekkingskracht hebben dan enkel woorden.

Maak deze afbeelding meteen in verschillende maten

  • 1080×1080 voor Instagram
  • 1280×628 voor Facebook zodat deze meteen ook bruikbaar is voor Ads. Zorg er wel voor dat je niet al te veel tekst op de afbeelding zet.

3 Listbuilding techniek – Een optin formulier

optin-formulier-toevoegen

Een optin formulier maak je in de software van je mailingprovider zoals Mailchimp, Active Campaign, Mailerlite of anderen). Dit formulier zet je op verschillende plaatsen op je website. Ik schreef een blog over alle plaatsen waar jij je optin formulier kan plaatsen op je website.

Je plaatst dit formulier onder andere op je homepagina, maar het is ook een superidee om dit een heel eigen pagina te geven. Zie bijvoorbeeld www.power2bloom.be/gratis.  Het is dan ook slim om deze aparte pagina een naam te geven die je makkelijk onthoudt. Zodat je zelfs in conversaties heel makkelijk deze link kan delen, zonder lang te moeten nadenken over “hoe had ik die pagina nu ook al weer genoemd”. Zoals je ziet, heb ik mijn aparte optinpagina “gratis” genoemd.

4 Een downloadpagina

In je mailingprovider kan je aangeven op welke url je nieuwe aanmelder terecht komt na aanmelding.

Er zijn meerdere opties :

Je kan dan kiezen om een hele aparte pagina op je website te maken waarop je de download van je weggever zet (de downloadpagina) en bijvoorbeeld nog enkele nuttige artikels.

Of je kan kiezen dat je nieuwe aanmelder uitkomt op de pdf zelf.  In dat geval laadt je eerst de pdf op naar je website of een externe cloud bron zoals Dropbox, zodat je een url krijgt van je bestand.

5  Je mailingprovider met automation

Je hebt een mailingprovider nodig die automatische mailtjes stuurt.

Dit zijn enkele goede mailingproviders :

  • Mailerlite – is op dit moment mijn persoonlijke favoriet. Deze heeft exact dezelfde mogelijkheden als Active Campaign maar is een stuk goedkoper.
  • Enormail – was de eerste mailingprovider waar ik mee werkte. Deze is super vanwege de eenvoud. Qua functionaliteit zijn ze volop aan het bijbenen met concurrentie.
  • Dan heb je nog Autorespond, Aweber, Mailchimp, Drip en nog vele anderen.
  • Het neusje van de zalm maar echt voor de gevorderde ondernemer is Infusionsoft

Ik ben wel benieuwd welke mailingprovider jij hebt. Laat je het eens weten in de reacties?

6 De welkom mail

In het eerste mailtje verwijs je nogmaals naar de downloadpagina waar je weggever te downloaden is.

listbuilding-techniek-mails-sturen

7 Automatische mailtjes

Dan stuur je nog verschillende mailtjes om de know – like – trust relatie op te bouwen. Zo tover je aanmelders om naar klanten.

Wil je meer weten over wat je precies in die eerste mails zet, lees dan alvast ook het blogartikel genaamd Mama Eend waarin ik vertel hoe je van je aanmelders echte fans maakt. Zodat ze jou als Mama Eend gaan zien en kwak kwak kwak je gaan volgen. Dit artikel vind je ook hier in de omschrijving.

Ben je bang van de technische kant?

Geen zorgen.

In elke mailingprovider is het proces hetzelfde.

  • Eerst maak je een emaillijst aan. Op deze lijst komen alle aanmelders te staan die je gratis weggever aanvragen.
  • Mijn gratis weggever is : Jouw Passief Inkomen Roadmap en mijn lijst heb ik “Roadmap” genoemd.
  • Iedereen die de Roadmap aanvraagt, komt op de lijst Roadmap terecht.
  • Dan creëer je een optin formulier en je geeft aan dat al wie dit formulier invult, op de lijst Roadmap moet komen.
  • Als je formulier aangemaakt is, krijg je een code die je op je website kan integreren.
  • Dan creëer je een reeks automatische mailtjes voor al wie op de lijst Roadmap terecht komt.
  • Het eerste mailtje wordt verstuurd onmiddellijk nadat iemand op de lijst komt.
  • De volgende 5 à 7 mailtjes verspreid je met 1 of 2 of meer dagen tussen.
  • En dan test je de hele rimram.

Jouw beurt

Huppakee, werk aan de winkel met jouw gratis weggever en automation mailtjes.

ps: Wil jij de hele route naar PASSIEF INKOMEN kennen >> meld je dan hieronder aan voor de gratis Roadmap

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

Leave a Comment: