Listbuilding, het is misschien wel DE belangrijkste pijler in een online business.
En wie mij al langer kent, die kent mijn stokpaardje … freebie met call to action, freebie met call to action, freebie met call to action. Ps: Freebie = jargon voor een gratis weggever of klantenmagneet.
Dus hou je maar vast aan de takken van de bomen, want we gaan je lijst doen groeien als gek.
Maar eerst waarom zou jij net zo gek worden als ik en dagelijks tegen jezelf gaan roepen Freebie met call to action?
Listbuilding en alle goede redenen om een mailinglijst te hebben
Maar eerst waarom zou jij net zo gek worden als ik en dagelijks tegen jezelf gaan roepen Freebie met call to action?
De emailadressen blijf je behouden. Niemand of niets kan deze van je afnemen. Alle likes ter wereld zijn niets waard als morgen Facebook van de aardbol verdwijnt. Niet dat dit zo snel zal gebeuren, maar je ziet wel dat sociale media iets is dat altijd opnieuw verandert. Het zou al te gek zijn om al je eitjes in 1 mand te gooien. Een mand die bovendien niet eens van jou is.
Een mail wordt toch nog veel meer gezien dan een sociale media post. Een post maken kost je misschien maar 5 minuten, maar een veel langer leven is die dan vaak ook niet beschoren in het tijdslijnoverzicht van je doelgroep.
Email is en blijft een perfect medium om een vertrouwensband op te bouwen met je volgers.
Dus zeg mij na : Jaaaaaaaaa, ik wil ook meer mensen op mijn mailinglijst.
Dus jaaaaaaa, kom maar op met die freebie en call to action.
1. Listbuilding - de basis
Nog voor je start met het aantrekken van een grote schare bezoekers : zorg dat je vooral de JUISTE mensen aantrekt. Dit betekent : gebruik de juiste woorden, de juiste beelden, de juiste uitstraling, de juiste freebie. Overloop je website en bekijk of alles echt aansluit bij wie jij wil aantrekken.
Geloof me: alle strategieën die ik met je ga delen zouden niet half zo goed werken als de basis niet goed was.
Ik heb voor jou een geweldig werkboek samengesteld met echte actiestappen zodat de basis voor jou goed zit! GO & GET jouw werkboek.
2. Laat ze struikelen
Nou, niet echt natuurlijk. Maar jij moet zelf het gevoel hebben dat jouw optin (de aanmeldknop voor jouw gratis weggever) overal staat.
Op elke pagina, op de sidebar, in de header, in de footer, onder elk blog, op een speciale ‘gratis’ pagina, in je mails, op je sociale media, …
Mijn thuis is waar mijn optin staat 🙂
Je ziet het ... je valt er bijna over.
3. Een eigen pagina
Geef je gratis weggever ook een echte eigen pagina.
Zorg dat deze pagina echt superaantrekkelijk is, helemaal gevuld met jouw kleuren en uitstraling.
Zorg dat er geen afleiding is, dus maak je pagina zonder sidebar en zonder linkjes behalve de optin.
Zorg voor een aantrekkelijke call to action en niet een saai ‘aanmelden’.
Vertel over de voordelen en niet enkel de omschrijving (zie ook dit artikel).
4. Content Upgrades
Oh yeahhh! Ik ben dol op content upgrades. Een content upgrade is een sappig stukje bonus inhoud dat je aanbiedt in een blogartikel in ruil voor een naam+emailadres.
Let op: je bonusinhoud moet echt een leuke meerwaarde zijn. Maar zoek het ook niet te ver. Dit kan een eenvoudige checklist zijn met eenvoudige actiestappen.
Wil je meer weten over content upgrades, het hoe, het wat en het hoeveel? Lees dan dit artikel.
5. Kom uit je kot
Promoot je gratis weggevers met passie. Promoot ze 10x vaker dan je prachtige betaalde programma’s.
Je gratis weggevers zijn ideaal om de know, like, trust op te bouwen. Mensen kopen alleen van mensen die ze vertrouwen. En ze vertrouwen alleen mensen die ze leuk vinden. En ze kunnen je alleen leuk vinden als ze je kennen. Als ze jou en jouw leerstijl leren kennen.
Dus huppakee … go go go … en promoot je gratis weggever. Zie ook het artikel ‘Een klantenmagneet en wat nu ….’ voor meer tips hoe jij je gratis weggever kan promoten.
6. Organiseer een winactie
Dit is één van mijn favoriete groeistrategieën. Je kan dit alleen doen of in samenwerking met collega ondernemers.
Het slimste is om één van jouw cursussen als prijs weg te geven. Waarom? Omdat dan je mailinglijst groeit met mensen die specifiek naar die kennis op zoek zijn en die prijs graag willen winnen.
Als jij wil leren hoe je van A tot Z een winstgevende winactie opzet, dan nodig ik je uit in OMG! OMG! is uniek in Nederland en België. Het is een groeitool, mastermind, online cursus en alles tesamen. Lees er hier meer informatie over.
Afgelopen maand organiseerde ik een winactie en dit waren de voordelen:
- Connectie: Je maakt de winnaar gelukkig.
- Groei: Je leert nieuwe mensen kennen die zich aanmelden op jouw mailinglijst en je kan de KnowLikeTrust relatie opbouwen.
- Inkomen:
Ik zette een FB advertentie op waarbij ik ervoor zorgde dat de mensen die mij al kenden en leuk vinden deze advertentie niet zagen. Ik wilde nieuwe mensen aantrekken. De advertentie kostte mij 252,11 euro. Ik haalde de maand daarna er 11 betaalde klanten uit die elk 522 euro betaalden voor een programma. 11x522 = 5742. Trek hier de advertentiekost af en er is een nettowinst van € 5489,89.
Jouw beurt
Huppakee … veel ideetjes … veel mogelijkheden om te implementeren.
Wat wil jij als eerste implementeren of wat heb jij nu al staan? Laat het weten in de comments. En als jij een aparte pagina hebt voor jouw gratis aanbod, mag je deze er gerust bij zetten 🙂
En heb je vragen?
Mijn beurt
Tijd voor een lekker kopje thee en een Netflixje.