Hoe groot moet je emaillijst zijn?

By Katinka | Email Marketing en Listbuilding

grote-mailinglijst

Hoe groot moet je emaillijst zijn?   Mijn emaillijst, dat ben jij! Samen met nog vele andere ambitieuze ondernemers met grote dromen. Mijn emaillijst, het is mijn kostbaarste bezit! Mijn emaillijst is mijn business.

En dit is natuurlijk mijn eigen blik, zoals ik het zie vanachter de schermen. Maar ik wil dat jij vandaag ook kijkt achter de schermen van jouw bedrijf. Hoe groot is jouw mailinglijst? En hoe groot moet ie dan wel zijn?

Een grote mailinglijst – jaaaaaaaa! dit wil ik

…. Niet zo snel! Een grote mailinglijst wil ik zeker wel en eerlijk gezegd is het (behalve waarde geven aan mijn volgers) mijn enige focus. Maar … een kleine lijst met superbetrokken fans is het ECHTE doel. Als je deze dan ook nog groot kan maken, dan zit je op rozen.

Je emaillijst is belangrijk – groot of klein

In de online wereld is je emaillijst je kostbaarste bezit. Je mag duizenden facebook fans hebben, als de facebook regels veranderen (wat je totaal niet in de hand hebt) kan het zijn dat je bijna niemand meer bereikt. Als morgen LinkedIn niet meer bestaat, dan ben je ook al die connecties kwijt. Nu zal het zo’n vaart wel niet lopen, maar met een mailinglijst heb je iets dan van JOU is.

Het is het eerste wat ik leerde van mijn coaches en het is ook wat ik leerde door ervaring.

Ik verdiende mijn eerste 2000 euro toen ik een 400 mensen op mijn lijst had en toen wist ik dat als ik 4000 mensen op mijn lijst zou hebben ik misschien wel 20.000 euro zou verdienen.

Ik vond dit een fijne gedachte, want dit betekende dat je nooit moest verkopen. Je moest gewoon meer mensen op je mailinglijst hebben, leuke mailtjes sturen en de rest kwam dan vanzelf. Dan weer groeien, dan weer leuke mailtjes en blogjes maken. Dan weer groeien, leuke mailtjes en blogjes maken …. en herhaal herhaal herhaal. En tot op heden, 4 jaar verder doe ik nog steeds hetzelfde.

Leuke mailtjes, leuke blogjes, leuke videootjes, leuke webinars geven. Kortom waarde geven en dat is mijn marketingplan in een notedop.

Het werkt als een sneeuwbal. In het begin rol je en rol je en komt de sneeuw er traag bij. Zo traag dat het zelfs een beetje frustrerend aanvoelt. Althans zo voelde het voor mij. Ik ben een ongeduldige meid en het kan nooit snel genoeg gaan. Maar ik bleef rollen en als je nu mijn sneeuwbal ziet … die is groter dan mezelf geworden!!!

Les 1 : geduld is een schone zaak!

Dit doe je met een kleine mailinglijst

Het is belangrijk om je Founding Sisters (zo noem ik mijn allereerste mailinglijst aanmelders) te verwennen. Maak zo vaak als je agenda toelaat contact, communiceer via een FB groep, mails, webinars, periscope’s of wat dan ook. Geef waarde. Stel vragen. Leer en stuur bij. Help hen … Kortom je bouwt een band op.

Zo lang je geen online programma’s hebt, stel ik vaak voor dat je ofwel kiest om affiliate te worden van een programma dat bij jou en je volgers aanleunt ofwel om je 1 op 1 dienst in de kijker te zetten. Zodat je ook met een kleine lijst al meteen inkomen verdient. En niet moet wachten tot de grote aantallen er zijn.

Met webinars kan je (als je deze slim inzet) al van dag 1 klanten maken.

Heb je een grote lijst nodig om je online programma’s te verkopen? 

Oh, ik ben er zeker van dat jij ook ooit droomt om jouw eigen online programma’s, e-books en cursussen te maken. Het is volgens mij nog steeds het ideale businessmodel en combinatie van waarde geven en automatisch inkomen realiseren.

 Maar hoeveel mensen heb je nu nodig op je lijst om genoeg te verdienen?

Wel ... ik heb voor jou een eenvoudige rekensom zodat jij bij de lancering van jouw online programma een idee hebt van wat je kan verwachten.

En ik wilde dat ik dit had gehad toen ik ooit startte. Niemand heeft me ooit verteld wat gangbaar was, wat goed was .. en als je geen referentiekader hebt, dan kan je ook nooit echt goede doelen stellen.

Hou sowieso rekening met ...

Je kan je eigen kansen enorm vergroten, dat is duidelijk via het gratis werkblad. Hoe meer verschillende promotiekanalen jij inzet, hoe meer klanten jij zal maken. En persoonlijk ... ik vind dat goed nieuws. Het betekent dat ik klein kan starten en gewoon kan groeien bij een volgende lancering.

Een wijs man zei me ooit : je moet niet gewoon doen, je moet groeien. En dat heb ik altijd ter harte genomen.

Toen ik voor de eerste keer een programma lanceerde, stuurde ik enkel wat mailtjes. Bij mijn volgende lancering mailtjes + videos. En bij de daarop volgende lancering stuurde ik mailtjes mailtjes, maakte videos, blogs en een samenwerking....

Succes is niet wat je doet, maar de persoon die je wordt onderweg

En dat is maar al te waar. Je wordt gewoon een "groter" persoon of een persoon die "groter" kan denken. En dat is een proces. Een reis. Een avontuur. Geniet van het avontuur en je groeit dus spelenderwijs.

Soms zie ik dat mensen gefrustreerd zijn doordat het niet snel genoeg groeit. En ik herken dat ongeduld. Maar zolang je zelf houdt van waarde geven, mag je het vertrouwen hebben dat je sneeuwbal gestaag meer sneeuw neemt.

Hoe vaak mag je promoten?

Eenzelfde product zou ik niet meer dan 3x per jaar in de kijker zetten. Het is leuk voor je lezers dat er ademruimte zit tussen lanceringen. En het geeft jou de tijd om je mailinglijst weer te doen aangroeien met nieuwe leads. Je kan tenslotte niet hetzelfde blijven aanbieden aan dezelfde mensen.

En daarom is lijstgroei zo cruciaal om je online programma's te vullen met klanten. Speciaal als jij een 6-cijfer business wil opbouwen (en daar mag je gerust op mikken) - dan heb je een mooie lijst nodig.

Er is dus geen weg rond lijstgroei

En jaaaaaa! jij kan dit ook. Iedereen begint met 1 persoon - bij mij was dat mijn nichtje Margot van wie ik wist dat ze nooit klant zou worden. Maar ik vond het megaleuk dat ze aanmeldde. De 2de aanmelder was haar vriendje - toen diens beste vriend en toen ... eindelijk de eerste potentiële echte lead - de moeder van dat vriendje. Yeaaaahhhhh ... en ik was vertrokken.

Lijstgroei verdient dus echt om een kerntaak te worden in jouw online business. Het leuke van lijstgroei is dat de tools die er zijn om dit te doen, echt mega-fun zijn. Dat vind ik het leuke aan het Happy Business verdienmodel. Dat je met het creëren van waarde jouw lijst doet groeien. Waanzinnig toch!

Jouw beurt

Wat is jouw meest brandende lijstgroei vraag. Stel ze hieronder in de reacties bij het blogartikel en ik help je verder!

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

Leave a Comment: