Hoe bepaal je de prijs van een online training en hoe kan je deze verhogen? Het kan iets zijn waar je echt over kan piekeren.
Inhoud van dit artikel
Als je te weinig vraagt, dan lijkt het alsof je cursus weinig waarde heeft.
Herinner je nog mijn verhaal over die dame die bij de concurrentie kocht?
Ik had mijn geweldige cursus Maak je Eigen Digitale Product al een tijdje af en was ik weet niet hoe trots. Op een bijeenkomst ontmoette ik een vrouw die me zei : oh ik bezocht net deze week jouw salespagina. Waarop ik zei : wat leuk en heb je zin om te starten? Ach, zei ze ik kocht bij iemand anders. Ik was natuurlijk benieuwd naar waarom zij de voorkeur gaf aan een ander. Ze zei me : vanwege de prijs. Ik viel echt achterover want de cursus van die ander kostte 3x zoveel en ik wist 100% zeker dat de inhoud minder was. Maar langs de buitenkant gezien, leek het voor die prospect alsof de duurdere cursus meer waarde had. Een belangrijke les dus.
Ook daar kan je heerlijk over piekeren, want stel je voor dat niemand koopt?
Volgens mij is de beste aanpak je cursus zo vorm geven dat deze tjokvol waarde zit. Zodat jij er echt heel trots op kan zijn en hierdoor echt de prijs kan zetten die jij zelf rechtvaardig vindt.
Er zijn wel enkele factoren waarop jij je prijs kan baseren. En dit heeft alles te maken met de perceptie van je toekomstige klanten.
Deze zijn:
Mensen betalen immers niet om 10 lessen over afslanken te krijgen. Mensen betalen voor het resultaat van 10 kg minder.
Hoe omvangrijk is het proces naar dat ultieme resultaat. Hoe sneller, hoe makkelijker, hoe beter.
Hoe meer interactie, hoe waardevoller.
Hoe jouw cursus zich positioneert tussen jouw andere cursussen. Als al jouw cursussen rond de 500 euro zijn en jij maakt een cursus die 2000 euro kost, dan weten je klanten dat hier meer waarde en informatie en interactie in zit.
Hoe jouw cursus zich positioneert tussen de concurrerende producten. Denk aan het verhaal van daarnet.
Hoe kan je “hoge” prijzen vragen?
Door het resultaat van jouw cursus te herleiden naar de ALLERBELANGRIJKSTE koopwaar ter wereld : geld & tijd.
Tijd is vaak nog veel kostbaarder dan geld. We hebben allemaal te weinig tijd. Dus als jij iets kan leveren in minder tijd dan een ander, dan zit je goed. Of als het resultaat extra tijd oplevert, dan zit je goed. Zorg daarom altijd dat je lessen/hoofdstukken/modules in je cursus echt hapklaar zijn. Hoe korter, hoe krachtiger.
Een cursus kan gaan van weinig interactie tot een echt bij de hand nemen en schop onder de kont gevende interactie.
Dit zijn ideetjes om de interactie te verhogen:
Je kan er ook voor kiezen om je product verschillende prijzen te geven.
Dit waren alvast een paar ankers voor jou om je prijzen te bepalen en om je prijzen te verhogen.
Mijn conclusie is :
Voor mij moet mijn cursus rechtvaardig aan voelen langs de beide kanten. Ik moet het gevoel hebben dat ik echt meer waarde geef dan de mensen verwachten voor de prijs.
En ik moet ook het gevoel hebben dat ik goed beloond wordt voor mijn werk.
Als die beide kanten goed zitten, go for it!
Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000