Hoe bepaal je de prijs van een online training en hoe kan je deze verhogen

By Katinka | Online Producten / E-learning

hoe-bepaal-je-de-prijs-van-een-online-training

Hoe bepaal je de prijs van een online training en hoe kan je deze verhogen? Het kan iets zijn waar je echt over kan piekeren.

Wat als je te weinig vraagt!

Als je te weinig vraagt, dan lijkt het alsof je cursus weinig waarde heeft.

Herinner je nog mijn verhaal over die dame die bij de concurrentie kocht?

Ik had mijn geweldige cursus Maak je Eigen Digitale Product al een tijdje af en was ik weet niet hoe trots. Op een bijeenkomst ontmoette ik een vrouw die me zei : oh ik bezocht net deze week jouw salespagina. Waarop ik zei : wat leuk en heb je zin om te starten? Ach, zei ze ik kocht bij iemand anders. Ik was natuurlijk benieuwd naar waarom zij de voorkeur gaf aan een ander. Ze zei me : vanwege de prijs. Ik viel echt achterover want de cursus van die ander kostte 3x zoveel en ik wist 100% zeker dat de inhoud minder was. Maar langs de buitenkant gezien, leek het voor die prospect alsof de duurdere cursus meer waarde had. Een belangrijke les dus.

Wat als je teveel vraagt!

Ook daar kan je heerlijk over piekeren, want stel je voor dat niemand koopt?

Hoe bepaal je de prijs van een online training – de aanpak

Volgens mij is de beste aanpak je cursus zo vorm geven dat deze tjokvol waarde zit. Zodat jij er echt heel trots op kan zijn en hierdoor echt de prijs kan zetten die jij zelf rechtvaardig vindt.

Er zijn wel enkele factoren waarop jij je prijs kan baseren. En dit heeft alles te maken met de perceptie van je toekomstige klanten.

Deze zijn:

1-De waarde van het resultaat.

Mensen betalen immers niet om 10 lessen over afslanken te krijgen. Mensen betalen voor het resultaat van 10 kg minder.

2-De moeite die het hen gaat kosten

Hoe omvangrijk is het proces naar dat ultieme resultaat. Hoe sneller, hoe makkelijker, hoe beter.

3-De interactie met je klanten

Hoe meer interactie, hoe waardevoller.

4-De positionering

Hoe jouw cursus zich positioneert tussen jouw andere cursussen. Als al jouw cursussen rond de 500 euro zijn en jij maakt een cursus die 2000 euro kost, dan weten je klanten dat hier meer waarde en informatie en interactie in zit.

Hoe jouw cursus zich positioneert tussen de concurrerende producten. Denk aan het verhaal van daarnet.

Hoe bepaal je de prijs van een online training – en vooral “hoge” prijzen?

Hoe kan je “hoge” prijzen vragen?

Door het resultaat van jouw cursus te herleiden naar de ALLERBELANGRIJKSTE koopwaar ter wereld : geld & tijd.

1-Hoe verhoudt het resultaat van jouw cursus tot het verdienen van geld of het besparen van geld of het niet verliezen van geld.

  • Voorbeeld : stel dat jouw klant 10 kilo wil afslanken. Dan kan het zijn dat zij hierdoor meer zelfvertrouwen krijgt, zich meer op de voorgrond zet, ook op haar werk, opgemerkt wordt en voorgedragen voor promotie. Jouw cursus van 1000 euro is zo terug verdiend 😊 Kaching!
  • Voorbeeld : stel dat jouw klant 10 kilo wil afslanken. Misschien gaf zij al centjes uit aan verschillende diëetprogramma’s, diëtisen alom, proteïneshakes kopen, een fitness abonnement dat ze nooit gebruikte, schoonheidsbehandelingen die de cellulitis zouden smelten, … Misschien gaf zij al wel 5000 euro (tot soms 10.000 euro) uit aan al die dingen. Nu is het de tijd om geen geld meer weg te gooien …. Jouw cursus van 1000 euro is niets tegen al die jaren al 5000 euro verkwist te hebben.

2-Hoeveel tijd wint jouw klant door jouw cursus?

Tijd is vaak nog veel kostbaarder dan geld. We hebben allemaal te weinig tijd. Dus als jij iets kan leveren in minder tijd dan een ander, dan zit je goed. Of als het resultaat extra tijd oplevert, dan zit je goed.  Zorg daarom altijd dat je lessen/hoofdstukken/modules in je cursus echt hapklaar zijn. Hoe korter, hoe krachtiger.

3-Hoe meer jij van jouw kostbare tijd weggeeft, hoe waardevoller de cursus.

Een cursus kan gaan van weinig interactie tot een echt bij de hand nemen en schop onder de kont gevende interactie.

Dit zijn ideetjes om de interactie te verhogen:

  • Groepscoaching via webinars
  • Een community of Facebook groep
  • Extra skype sessies 1 op 1
  • Een live bijeenkomst

4-Verschillende prijzen voor dezelfde cursus

Je kan er ook voor kiezen om je product verschillende prijzen te geven.

  • Een basis versie : op eigen tempo
  • Een vip versie : waar bepaalde extra interactie bij voorzien is

Dit waren alvast een paar ankers voor jou om je prijzen te bepalen en om je prijzen te verhogen.

Hoe bepaal je de prijs van een online training – conclusie

Mijn conclusie is :

Voor mij moet mijn cursus rechtvaardig aan voelen langs de beide kanten. Ik moet het gevoel hebben dat ik echt meer waarde geef dan de mensen verwachten voor de prijs.

En ik moet ook het gevoel hebben dat ik goed beloond wordt voor mijn werk.

Als die beide kanten goed zitten, go for it!

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

Leave a Comment: