Elevator pitch – In één zin uitleggen wat je doet

By Katinka | Website Optimalisatie en Branding

elevator-pitch

Elevator pitch is eigenlijk in één of 2 zinnen zeggen wat je doet. In één zin uitleggen wat je doet, vind je misschien erg moeilijk. Maar vanaf vandaag wordt dit makkelijk! We gaan samen met dit stap voor stap plan jouw Elevator Pitch samenstellen.

Stel je even voor … je bent op een netwerk event waar je heel veel mensen nog niet kent. Op een bepaald moment komt er iemand naar je toe en vraagt “Hééé, wat doe jij?” Dan wil je natuurlijk een kort, krachtig, gevat en helder antwoord geven.

Als jij heel vaag antwoord .. euh ik ben een blogger, dan ga je geen interesse wekken.

OF je antwoordt net heel uitgebreid antwoord … euh ik help online ondernemers die eigenlijk veel weten, veel kennis hebben en die dan willen gaan bloggen en dan daar geld mee willen verdienen, maar dan moeten ze wel een online programma maken en dat dan ook lanceren, maar ja ook hun mailinglijst opbouwen. Enfin,  ik help dus coaches en trainers en natuurlijk ook consulants en bloggers … Op die manier ga je ook de interesse kwijt raken.

Hier gaan we dus aan werken.

Elevator Pitch

In één zin uitleggen wat je doet, noemen we een Elevator Pitch. Dit woord is ontstaan omdat je in een lift maar heel weinig tijd krijgt om jezelf voor te stellen. Je moet het dus vanzelf zo kort en krachtig maken, dat je het tussen 2 verdiepingen in kan uitspreken.

Moet het echt één zin zijn?

Nou nee, het moet niet echt één zin zijn. Want dan ga je misschien een ellenlange zin er van maken en dat helpt ook niet. De bedoeling is zo kort & helder mogelijk te zijn.

Elevator Pitch – de elementen

Een elevator pitch bestaat uit:

wat je doet + voor wie je het doet + waarom dit belangrijk voor de prospect is + optioneel hoe jij anders bent

Een goede elevator pitch toont anderen:

  • waar jij voor staat
  • waarom wat jij doet belangrijk is
  • hoe jij anders bent dan anderen

Voorbeeld: Hééé, wat doe jij?

  • Optie 1 : Ik ben fotograaf
  • Optie 2 : Ik ben een creatieve fotograaf en ik help ondernemers bij het creëren van een sterk & persoonlijk merk
  • Of Ik ben een creatieve fotograaf en gespecialiseerd in huwelijksfoto’s voor koppels die houden van een rock & vintage stijl

Elevator Pitch – hier gaan we!

Wat je doet

Bij het formuleren van de WAT is het minderbelangrijk HOE je het doet, maar dat je echt het resultaat benoemt.

Voorbeeld: ik leer jou hoe je een online programma onweerstaanbaar maakt. Ik leer je ook hoe je dit winstgevend in de markt zet. Dit is GEEN goede WAT. Als ik alleen dit zou zeggen, dan zou denken : hééé dat interesseert me niet – waarom zou ik een online programma willen maken? Waarom zou ik daar tijd in steken? Ik heb het al druk genoeg.

Voorbeeld: ik toon jou hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan met het winstgevend in de markt zetten van online programma’s op en let op: op automatische piloot! Jaaaa, echt, zodat jij meer inkomen hebt, maar ook meer vrije tijd!

Nog beter wordt het wanneer de HOE er volledig uit gaat – de HOE leg je immers later wel uit. Onthou : hoe korter, hoe krachtiger. Dan wordt het:

Ik toon jou hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot!

Voor wie je het doet

Het formuleren van je IDEALE KLANT is een aanrader. Zo weet iemand meteen of ‘t ie bij jou aan het goede adres is.

Voorbeeld: ik leer jou mooie foto’s maken. Dit is GEEN goede WIE. Want je formuleert eigenlijk helemaal niet voor wie je dit doet. Je denkt misschien: Waarom is dit nodig? Iedereen die foto’s maakt, wil toch gewoon mooie en betere foto’s maken. Jaaaaa, dat is zo. Maar stel dat jij bijvoorbeeld je speciaal zou richten op moeders met een pasgeboren baby. En jij zou zeggen …

Voorbeeld: ik leer moeders fantastische foto’s van hun baby maken.  Wat denk je? Zal een pas bevallen moeder niet als een waanzinnige op de knop ‘ja, dit wil ik’ klikken? Ik denk het wel. Want het aanbod is op haar lijf geschreven, daar bestaat geen twijfel over.

Mijn voorbeeld:

Ik toon creatieve ondernemers hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot!

Waarom

Met waarom bedoel ik niet waarom jij doet wat je doet of waarom dit jou passie is. Dit vind ik zeker iets dat je moet gaan vertellen aan je fans, maar als je dit in een elevator pitch stopt, dan gaat deze te lang worden.

Wil je trouwens weten, waarom ik doe wat ik doe, bekijk dan de video hieronder (…. maar dat is even een afleiding, dus misschien toch maar niet doen :))

Met waarom bedoel ik, waarom is het belangrijk voor je prospect.

Waarom is het belangrijk voor een moeder om haar pasgeboren baby mooi op foto te hebben. Omdat de foto het enige tastbare is dat blijft. Een baby groeit zo snel.

Waarom is het belangrijk voor een ondernemer om financieel te groeien op automatische piloot. Is het niet genoeg dat hij/zij gewoon hard werkt en veel klanten helpt 1 op 1. Neeeee, ik vind van niet. Ik vind het belangrijk voor mijn prospects …. dat zij MEER vrije tijd hebben terwijl ze toch MEER inkomen verdienen. Dat is ultieme vrijheid en dat is de ultieme waarom dat ze met mij zouden samenwerken. Het is die “automatische piloot” dat het doet. Ik droom over automatische funnels, ik leef met automatische funnels, ik kick op automatische funnels. Kortom, automatische funnels zijn magisch!

Mijn voorbeeld:

Ik toon creatieve ondernemers hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot! Zodat jij meer inkomen hebt, maar ook meer vrije tijd!

Wat maakt jou anders

Nou, het is altijd leuk dat jij jouw brand eigenschappen meteen kan integreren in jouw Elevator Pitch. Weet je nog niet wat jouw brandeigenschappen zijn, ontdek ze dan in dit ARTIKEL.

Mijn brand eigenschappen zijn: speels, creatief & onverschrokken.

Hoe ga je te werk om je brand eigenschappen te integreren?

Neem 3 kladjes en zet bovenaan elk blad je brand eigenschap. Zet daaronder allerlei woorden, beelden, gebaren, gezichtsuitdrukkingen die hierbij horen. Want weet je: je hoeft niet persé een woord te integreren in je Elevator Pitch. Je kan dit ook met gebaren en gezichtsuitdrukking neerzetten.

In mijn voorbeeld integreer ik de woorden : Jaaaaa, echt! >> onverschrokken en zeker van mijn stuk  In mijn voorbeeld integreer ik ook PSJJJJJJWOOSJ grootse gebaren die mijn vrolijke, enthousiaste en speelse natuur uitstralen.

Ik toon creatieve ondernemers hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot! Jaaaaa, echt! Zodat jij meer inkomen hebt, maar ook meer vrije tijd!

Hebben we 2 verdiepingen te doen in de lift, dan zou ik er dit nog aanplakken …

Ik toon creatieve ondernemers hoe je van zero naar 100.000 euro kan gaan op automatische piloot! Jaaaaa, echt! Zodat jij meer inkomen hebt, maar ook meer vrije tijd! En allemaal praktisch & fun.

Elevator Pitch – Jouw beurt

Nu is het jouw beurt. Zet hieronder jouw Elevator Pitch.

De winnaar van de top Elevator Pitch

DE WINNAAR IS GEWORDEN ….. Valeria Cabi. De reden waarom ik haar gekozen heb omdat het voor mij enorm duidelijk was – je valt in haar doelgroep of niet – er is geen twijfel mogelijk. Ik vond de woorden die ze koos als resultaat ook enorm hoopgevend. En al val ik niet in deze doelgroep, de woorden bevatten emotie en komen ook bij mij echt binnen. Top gedaan Valeria! Voor al wie niet gewonnen heeft en de pitch hier ook heeft geplaatst – wil jij persoonlijke feedback op je pitch, zet dan nogmaals een reactie met gewoon JA, feedback graag onder het blog en ik geef feedback.

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(60) comments

Ik laat mensen die vastlopen in het leven zien dat geluk en vrijheid iets is dat ze niet buiten zichzelf moeten zoeken. Ik toon ze de weg om te laten zien dat dit in jezelf ligt en dat jouw vrijheid je eigen mooiste geschenk is.

Reply

Ik help (her)startende vrouwelijke dienstverlenende ondernemers om vanuit bezieling te ondernemen en een bedrijf te creëren dat echt bij ze past, zodat ze vanuit vrijheid en overvloed kunnen leven.

Reply

Als identiteitscoach met een hart voor kwetsbare vrouwen en als ervaringsdeskundige leer ik overbelaste dertigersvrouwen dat ze waardevol zijn en blij met zichzelf te zijn van binnen en van buiten, om te groeien in zelfvertrouwen!

Reply
    Lizzie Kamerling

    ja

    Reply

    Ik zou het nog een stukje korter houden. Misschien : als identiteitscoach toon ik overbelastige dertigersvrouwen hoe ze weer blij kunnen zijn met zichzelf van binnen en van buiten.

    Reply
Katleen

Ik help ambitieuze ondernemers die wel heel goed zijn in hun vak maar niet weten hoe ze dat het beste verwoorden om hun kennis in een krachtige boodschap te vertalen zodat ze meer klanten en meer omzet krijgen.

Reply
    Katleen

    ja

    Reply

    Hier vind ik niks aan toe te voegen. Ik vind het alles zeggen in “normale taal” en toch nog kort genoeg om krachtig te zijn. Dus volgens mij : top!

    Reply

Met mijn programma Boost Body & Mind help ik vrouwen met burn-out klachten hun lichaam en vooral geest een dusdanige boost te geven dat ze (weer) rust, vrijheid en zelfverzekerdheid voelen.

Reply

Ik help zelfstandige single vrouwen die een prima leven hebben bij het vinden van de juiste liefdespartner zodat ze hun leven compleet kunnen maken met die fijne relatie. Dit doe ik zonder bemiddeling omdat iedere vrouw, met de juiste hulp heel goed in staat is zelf een goede partner te vinden.

Reply

Mooi artikel Katinka. Ik had al eerder een elevator pits gemaakt, maar door jouw tips ben ik er nog een keer mee bezig gegaan. En heb hierdoor een elevator pits gemaakt die helemaal bij mij past.

Mijn elevator pits.
Op een creatieve manier en met oprechte interesse help ik kinderen en hun ouders om te gaan met hoog gevoeligheid. Zodat er rust en harmonie in het gezin ontstaat.

Reply
    wemmie

    Ja

    Reply

    Top wat je doet Wemmie. De “voor wie” is ook erg duidelijk.

    Reply
      wemmie

      Dank je wel Katinka.

      Reply

Ik help succesvolle coaches & trainers in de B-to-B om nóg succesvoller te worden door hun online marketing te verbeteren. Mijn creativiteit en enorme drive om jou te helpen jezelf krachtig neer te zetten zorgen voor meer zichtbaarheid, meer klanten en meer inkomsten.

Reply

Na 20 jaar werken als osteopaat en babycoach ben ik mijn inzichten en tips gaan bundelen. Graag wil ik deze met jou als mama delen, zodat je durft vertrouwen op je moedergevoel en weet wat te doen bij baby-probleempjes zoals onrust, slaapproblemen, spijsverteringsklachten of veel huilen. Er is zoveel dat je kan doen voor je baby, je moet het alleen weten!

Reply
    Anja

    Ja!

    Reply

    Ik zou je tekst meer omzetten naar een direct gesprek op de vraag : wat doe jij? Ik zou dit inkorten naar
    Ik help mama’s met zoooveel tips over babyprobleemptjes zoals onrust, slaapproblemen, spijsverteringsklachten of veel huilen.

    Reply

Ik inspireer en motiveer vrouwen om zonder dieet hun ideale gewicht te bereiken en te laten zien dat je door positieve gedachten alles kan bereiken wat je wilt.

Reply

    Natalie, ik vind dit een super elevator pitch. Je was mijn nr 2 keuze van top pitches!

    Reply

Ik help jou, ondernemer, bij het schrijven van je boek, je mindset en je boekpromotie, zodat je boek en je business elkaar versterken. Ik ontzorg je bij het hele traject van je boekidee tot je boekpresentatie.

Reply
Valeria Cabi

Ik coach vrouwen die een onverwachtse en pijnlijke scheiding hebben doorgemaakt om de ontstane pijn te helen en een nieuwe toekomst te plannen voor zichzelf. ?

Reply

Ik help ouders om hun gevoelige Kinderen die last hebben van Woedeaanvallen of Huilbuien te begeleiden, zodat er meer Rust en Harmonie komt in hun Gezin.

Reply
    Christine Hemel

    Ja

    Reply

    Hoi Christine, ik vind dit een heel erg duidelijke elevator pitch. Kort krachtig en het zegt wat het moet zeggen. Dus echt helemaal prima. Ik zou er niets aan veranderen.

    Reply

Mijn missie is 30+ vrouwen te begeleiden die vanuit een burn-out zelf de regie weer in handen willen nemen met als doel weer terug te keren naar het arbeidsproces.

Reply

Hi Katinka, ik heb net mijn pitch gepost. Leuk om hier weer ‘ns naar te kijken. Ik heb ‘m al een tijd en ben erg benieuwd wat jij ervan vindt. Hartelijke groet, Christine Hemel

Reply

Ik help en ondersteun mensen op hun weg om, ongeacht hun verleden of leeftijd, rust te vinden in hun hoofd, vrede in hun hart en zich (opnieuw) goed te voelen in hun lichaam.

Reply
    Jeannine

    Ja Katinka, en als dat kan wil ik graag deze update nog even geven, kan ik deze hier nog plaatsen? Deze oefening doet je wel extra nadenken, het zat dit weekend nog in mijn hoofd… Ik zag dat ik niet alles duidelijk kreeg. Daarom nu nog aan het sleutelen. Dank je!

    Door jouw ogen te lezen, en een duidelijk routeplan, help ik jou rust, vrede en goed voelen te vinden in jouw Body, mind & Soul. Ik leer dit ook aan hulpverleners, lichaamswerkers en coaches om via Iriscopie een meerwaarde te geven aan familie, patiënten, klanten en je praktijk.

    Reply

      Ik vind het een mooie pitch alleen zou ik het woord “meerwaarde” nog meer vertalen naar wat het exacte voordeel is. Meerwaarde blijft een beetje vaag.

      Reply

Het is voor opvoeders (ouders, juffen en meesters) vandaag de dag een grote uitdaging een kind te begeleiden naar een gezond, duurzaam, veilig en zelfstandig leven. Dergelijke complexe processen van opvoeden kunnen inzichtelijk gemaakt worden door praktische handreikingen van professionals en organisaties. Zij hebben er een zaak van gemaakt opvoeders bij te staan in de opvoeding en ontwikkeling van een gezond en zelfstandig leven van een kind.Vandaar de Friendly4Kids beurs voor opvoeders.

Reply

Ik toon leiders hoe zij hun rol als storyteller kunnen oppakken! Hierdoor heb jij meer tijd en focus voor jouw medewerkers. Daardoor ben je winstgevend voor jouw bedrijf of organisatie!

Reply
    Lique

    JA

    Reply

    Ik zou nog iets meer verbinding/logica leggen tussen de 3 zinnen. Omdat jij de expert bent, is dit voor jou heel duidelijk. Maar als leek zie ik niet onmiddellijk de samenhang tussen hoe storytelling meer tijd oplevert voor medewerkers. Daar zou ik nog iets meer duidelijkheid in brengen. Ik vind het wel heel cool wat je doet, want verhalen vertellen en verweven in alles wat je doet, werkt echt.

    Reply

Ik coach bedrijven die deelnemen aan beurzen (exposanten) om de beurs beter te plannen bij de voorbereiding, beurs en opvolging. Dit zorgt voor betere resultaten. Beursorganisaties maak ik daarvan bewust.

Reply

Wij maken de droom van elke vrouw… de lekkerste choQola ter wereld…die nog echt gezond is ook 😉 http://www.choQola.com

Reply

Ik leer kinderen met leerproblemen op een krachtige andere manier te leren zodat ze weer met plezier en zelfvertrouwen naar school gaan.

Reply

ik help hoogsensitieve ondernemers die last hebben van hun sensitiviteit en het vooral ervaren als een last, deze sensitiviteit in te gaan zetten als hun grootste business super power zodat ze hun prachtige, krachtige authentiek zelf zijn en zo moeiteloos de juiste klanten aantrekken terwijl ze de baas blijven over hun eigen energie.

Reply

Ik neem (vrouwelijke) ondernemers mee in de wondere wereld van etherische oliën. Ik laat je ervaren hoe je met ondersteuning van ‘olietjes’ overtuigingen en blokkades los kunt laten die je tegenhouden op jouw pad naar succes.

Reply
    marielle

    Ja, graag 🙂

    Reply

    Ik vind dit heel duidelijk en goed. Wat ik wel zou weglaten is 2x de olie – 1x is krachtig genoeg. Ik toon vrouwelijke ondernemers hoe ze met ondersteuning van etherische oliën hun blokkades en overtuigingen kunnen loslaten zodat er niks meer in de weg van hun succes staat.

    Reply

“Ben je meest Inspirerende Zelf!”
Ik toon liefhebbers van zingen en rustgevende muziek,
hoe je met zelfexpressie en zelfliefde authentiek in je kracht staat.
Zodat jij meer innerlijke rust en flow ervaart, want de echte jij maakt de wereld een nog mooiere plaats.

Reply
Angelina

Ik ben coach. Vanuit eigen ervaring help ik vrouwen op weg naar inzicht in en herstel van depressie en narcistisch misbruik. Hierbij zet ik de natuur en schrijven in als extra coach. Ik help je jezelf terug te vinden en je zelfvertrouwen weer op te bouwen.

Reply
    Angelina

    Ja, graag

    Reply

    Ik zou het ietsje verkorten en de algemene zin “ik ben coach” weglaten omdat dit te veel algmeeen is. Misschien : Ik help vrouwen te herstellen van depressie en misbruik zodat ze hun weg naar zichzelf terug vinden. Natuur en schrijven zou ik er bij doen als je meer tijd hebt.

    Reply

Pitch:

Als VA neem ik jou als ondernemer taken uit handen en krijg jij rust en tijd om je te richten op de groei van je bedrijf of de mensen waar je van houdt.

Reply

    Hey Marloes, dit is een top elevator pitch. Wat ik wel zou doen, is het woord VA voluit uitspreken als virtueel assistent. Zelf gebruik ik ook het woord VA en ik krijg regelmatig de vraag : wat is dat. xxxx

    Reply
      Marloes

      Thankx!!!

      Reply

Ik ondersteun en inspireer vrouwen om de verantwoordelijkheid te nemen over haar eigen energie op alle levensgebieden. Mentaal, emotioneel, fysiek en spiritueel.

Ik ontvan graag feedback?

Reply

    Hey Hanneke, Ik vind het heel mooi wat je doet en het inspireert me meteen. Wat je nog zou kunnen verbeteren is het grote resultaat dat eigen energie verantwoordelijkheid nemen, hen biedt.
    Want nu leg je de nadruk op de “taak” die moet gebeuren; nl. verantwoording nemen en dat kan zwaar lijken. Door het resultaat mee te verweven, wordt de motivatie groter. xxx

    Reply

    Hey Julie, ik zie enkel “ja” staan, maar ik zie je elevetor pitch zelf niet staan. Zet je deze nog even mee in de reacties? xo Katinka

    Reply

Ik begeleid ondernemers bij het schrijven en verkopen van hun boek waarna zij dat boek kunnen inzetten als marketingtool in hun bedrijf.

Reply

    Toppie Veron!

    Reply

Ik leer mensen met een burn-out om voor zichzelf te zorgen zodat ze weer energiek zijn en plezier hebben in werk en leven.

Reply

    Mooie korte en to-the-point zin!

    Reply
Tinne

Al schilderend eenheid ervaren, je doek straalt en jij straalt mee! Ik gids je op je creatieve reis naar transformatie en heelheid.

Reply

    Oh zooooo mooi Tinne!

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: