Een goede nieuwsbrief – 6 tips

By Katinka | Email Marketing en Listbuilding

goede-nieuwsbrief

In dit blogje geef ik je tips voor een goede nieuwsbrief. Wat!!! Een goede nieuwsbrief? No way! Een schitterende, onweerstaanbare,

om van te smullen nieuwsbrief. Sommige nieuwsbrieven zijn saai en ze leren je niets extra dat je kan gaan gebruiken in je business. Anderen zijn dan weer veel te verkoperig.

Met deze tips worden jouw nieuwsbrieven, geopend, gelezen en kijken jouw volgers er ook naar uit!

Maar FIRST THINGS, FIRST!

Waarom heb jij een nieuwsbrief nodig?

Goh, er zijn echt heel veel redenen, maar dit zijn de voornaamste:

  • Je wil mensen op je mailinglijst, want dit is jouw grootste bezit, een bezit dan niemand af kan nemen. Maar als je nooit naar je mensen mailt, vergeten ze totaal wie je bent en de kans dat je mail geopend wordt, zakt naar nihil. Regelmatig mailen is de enige weg naar trouwe lezers.
  • Trouwe lezers zijn je beste leads. Met deze mensen klikt het en dat is de basis voor een succesvolle samenwerking.
  • Hoe vaker je lezers jou horen, hoe meer en hoe beter ze je leren kennen. Hoe groter de kans dat ze je leuk vinden en vertrouwen. Je bent geen eendagsvlieg. Hoe beter ze jou vertrouwen, hoe meer vertrouwen ze ook zullen hebben in je producten en diensten.
  • Hoe vaker je een connectie legt, hoe steviger de band tussen jou en de lezer. Je nodigt uit tot interactie en er kan een stevige relatie uit voortvloeien.

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

De sleutel is en blijft natuurlijk dat jij EXTRA waarde gaat bieden aan je lezers. Waarde die ze niet zomaar op je blog kunnen vinden.

Daarom is tip nr 1 : Vermeld niet enkel je blogs

maak een goede nieuwsbrief

Laat jouw nieuwsbrief niet een verkorte versie zijn van een blog met een link naar lees meer. Dat is een leuke herinnering en je nieuwsbrief mag zeker je blogjes vermelden. Maar als het alleen dat is …

Echt .. als ik 1 tip mocht geven, dan is het waarde .. Dit hoeft niet altijd een how-to of een extra pdf te zijn. Het kan een verhaal zijn vanuit je ervaring, een succes, een mislukking, een gevoel, …

Ik denk dat je lezers het voelen als jij je nieuwsbrief met een hart en ziel schrijft. Met hen in gedachten. Eigenlijk moet je op het moment dat je klikt op publiceren zoiets hebben van : ooooohhhh … dit gaan ze zooo gaaf vinden.

Ga nu niet zitten wroeten en denken van : is dit wel gaaf genoeg? Nee, schrijf echt over wat je voelt en hoe jij dingen ziet, hoe je dingen oplost – natuurlijk altijd relevant aan jouw coaching. Geloof me: dan zit je snor!

Tip nr 2 : Bouw relaties

business nieuwsbrief

Laat jouw nieuwsbrief om de relatie draaien.

Je nieuwsbrief is een connectie en als je zoals ik voornamelijk online werkt, de ENIGE connectie die je hebt. Het geeft je een ideale opportuniteit om dieper in te gaan op bepaalde onderwerpen. Dit is ook een gelegenheid om je lezers uit te nodigen in een besloten facebookgroep waar je nog meer aan je vertrouwensband kan werken. Je nieuwsbrief geeft je de kans om net zoals in het gewone leven mekaar te leren kennen en om interactie te vragen en werkelijk business BFF’s te worden.

Even jouw beurt

Wat was de laatste keer dat jij een werkelijk inspirerende en entertainende nieuwsbrief kreeg? En wanneer stuurde jij jouw beste waarde uit naar jouw volgers? Geef jij je hart en ziel? Breng jij het met humor of leg jij net je diepste normen en waarden bloot? Wat maakt jouw nieuwsbrief speciaal? Zet het in de comments!

Dit is mijn goede nieuwsbrief stappenplan

Tip nr 3 Zet een doel

waarom nu een nieuwsbrief sturen

Waarom schrijf je nu? Waarom wil je NU een nieuwsbrief schrijven? Zomaar, omdat het tijd is, omdat je het inplant wekelijks of maandelijks? Dat is geen goed idee.

De beste nieuwsbrieven komen 1) uit het hart en 2) hebben een reden, een doel.

Wat kan het doel zijn?

  • je kreeg een vraag van een lezer en je beantwoord deze via je nieuwsbrief zodat je hier iedereen mee helpt – want je zal zien dat de meeste vragen steeds terugkomen – de antwoorden dienen dus iedereen – DOEL = extra waarde
  • je hebt een verrassing – dit kan een extra pdf zijn, een video, … DOEL = extra waarde
  • er brubbelt iets in je dat je erg graag met je lezers wil delen – DOEL = extra waarde
  • je wil een succes of een mislukking delen – DOEL = diepere connectie
  • je gaat een nieuwe cursus lanceren – DOEL = promotie

Mag je nieuwsbrief promotie bevatten?

JA!!!! Zolang je maar VEEL waarde levert, is elke lezer er ok mee dat je jouw cursussen promoot. Als je nooit zou promoten, hoe kan dan iemand werkelijk vooruit komen? Tenslotte hebben ze jouw cursus nodig om ECHT resultaten te halen, toch? Waarom zou je hen die mogelijkheid ontnemen?

Herinner je mijn verhaal over de online gratis meditatiecursus. Ik wilde graag verder, maar ik kreeg geen mails meer. Toen ik van iemand anders een mail kreeg voor een online meditatiecursus kocht ik deze meteen. Had die eerste vrouw mij een aanbod gedaan, was ik hier zeker 100% mee ingesprongen.

Tip nr 4 Giet jouw saus er over heen.

sprankels en bubbels in de nieuwsbrief

Weet je nog? Jouw 3 brandeigenschappen (je ontdekt deze in de gratis cursus Geef Je Business een Vliegende Start). Lees je eigen nieuwsbrief na. Zit daar minstens 1 van jouw brandeigenschappen als duidelijk sausje over?

Jouw beurt

Laat je me eens weten wat je van de layout van mijn nieuwsbrieven vindt? En herken je mijn brandeigenschappen : speels, onverschrokken en daadkrachtig? Zet het in de comments.

Tip nr 5 de layout van een goede nieuwsbrief

de layout van een goede nieuwsbrief

Ik leerde van mijn eerste coaches dat je zonder layout moet werken. Omdat je naar je beste vriendin ook geen layout gebruikt, kan je dat beter ook niet doen naar je lezers.  Je wil tenslotte dat je lezers je nieuwe business BFF’s worden. Helaas luister ik altijd maar half en dit komt omdat ik zelf heel erg van structuur hou. Lange mails zijn onleesbaar als je er geen hoofdstukjes van maakt.

Dus maak ik hoofdstukjes. Ik vind dit zelf duidelijker en … als je geen zin hebt om de promotie te lezen, dan kan je duidelijk een hoofdstukje overslaan.

Tip nr 6 Een goede nieuwsbrief bevat een leuke afsluiter.

sluit je nieuwsbrief leuk af

Maak een leuke handtekening. Dit is ook de plaats om nog een mini call to action te plaatsen naar jouw gratis weggever (jouw freebie) of een uitnodiging in je facebookgroep of naar een bepaalde pagina op je website.

Jouw beurt

Wat ga jij implementeren om jouw nieuwsbrieven nog onweerstaanbaarder te maken? Is er iets dat je anders gaat doen? Typ het hieronder in de comments.

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(7) comments

Ik kan alleen maar zeggen hoe gaaf ik jouw communicatie vind! En bedacht mij, ga ik het hier plaatsen? Maar waarom niet! Mijn complimenten! Ben je zelf zo creatief ook in vormgeving en uitvoering of heb je daar iemand voor ‘aangehaakt’?

Lieve groetjes,

Daniëlle

Reply
    Katinka

    Hey Danielle, wat superlief dat jij je complimentje hier zet. Ik dartel hier weeral rond van vreugde.
    Dat creatieve daar hou ik van. Ik knutsel dus zelf alles in mekaar. xx

    Reply

Hoi Katinka,
We hadden het net in de workshop over de 5 follow up e-mails na de freebie en de eerste twee mails weet ik wat ik daarin zou kunnen zetten. Wat gebruik jij meestal in de andere 3 mails?

Reply
    Katinka

    In mail 1 = het een warm welkom + download + hoe contacteren
    In mail 2 en 3 = educatie – terug een item uit je gratis product nemen en hier een persoonlijk verhaal aan koppelen en vooral het waarom benadrukken
    In mail 4 = het opwinding en spanning creëren van hoe het voelt als de droom werkelijkheid is
    In mail 5 = de oplossing CTA

    Reply

      Super, dank je wel Katinka! Nog een hele fijne dag en tot snel weer. Xxx Céline

      Reply

Duidelijk, 2 the point en weer wat extra helderheid. Thx katinka!

Reply

    Dankjewel voor het complimentje Els!

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: