Leave a Comment:
(18) comments
Als juweelontwerpster ben ik al ontelbare keren gecopieerd geweest en vroeger sloegen bij mij de stoppen door,
al mijn energie & al mijn tijd werd regelmatig opgeslokt door een copycat.
Het ergste van al was dat die copycats in kwestie niet alleen mijn werk copieerden maar ook nog eens weken mijn humeur aantastten. Ik ben toen heel erg aan mezelf beginnen werken en net zoals je zegt: constant herhalen dat ik de ‘ontwerper’ ben dus ik kom altijd met iets nieuws en fris voor de boeg. Zij niet. Ik zal altijd een stapje voor zijn en de persoonlijke toets en ervaring dat ik geef bij een aankoop van een juweel, is ook niet na te bootsen.
Nu voel ik me veel sterker en kan ik beter reageren, net zoals jij, altijd vriendelijk en proberen het standpunt van de copycat te verstaan!! Dit is een fantastisch artikel!!! Dankjewel, het is een super reminder voor mij!!!
ReplyIk kan me absoluut voorstellen dat je humeur er aan gaat. Kunstwerken kopiëren is echt uit den boze. Super dat je een weg gevonden hebt om het niet aan je hart te laten komen.
ReplyDank je wel voor dit bericht! Ik heb het ook ooit al meegemaakt…. alle inhoud over een bepaald onderwerp letter voor letter gekopieerd… Prijs van mijn cursus verdubbeld op die website…. was er ook niet goed van…. heb het toen maar zo gelaten omdat ik zelf met dat thema ging stoppen… was dubbel: langs de ene kant een “eer” dat ze net jouw content “pikken”, en langs de andere kant heel boos….
Goeie tips gezien hier!!! Grrrrrrrrrrr ik ben er klaar voor! 😀
Goh, daar zou ik ook niet goed van zijn. Wat goed dat je het volledig hebt kunnen loslaten.
ReplyDank je voor dit inspirerend artikel Katinka. Ik zou het ook precies aanpakken zoals jij het suggereert. Dadelijk in defense mode gaan, kost vooral veel negatieve energie en helpt niemand verder. Iemand die enkel copieert, zal mensen niet inspireren en nooit succesvol worden. Mensen prikken erdoor.Ik heb jarenlang bedrijven succesvol laten samenwerken die op bepaalde vlakken elkaars grootste concurrent waren, omdat ik steeds focuste op de win win. Dat is tot op vandaag mijn motto en ik ben erg dankbaar dat er bijgevolg overvloed is op elk vlak in mijn leven.
ReplyHet is een vreselijk gevoel hee als iemand dat doet. Het allerbelangrijkste is alvast dat het jou niet tegenhoudt om achter je dromen te gaan. Want dan pas hebben copycats echt invloed. Zolang ze jou niet tegenhouden, lopen ze altijd een pasje achter.
ReplyIk merk nog steeds dat ik gekopieerd wordt door “collega” opleiders. Vroeger werd ik boos en teleurgesteld, nu heb ik toch wel medelijden met deze mensen. Blijkbaar hebben ze zelf weinig kennis, inspiratie en ondernemerschap. Gelukkig heb ik dat wel ? en blijf (en kan) ik mezelf steeds weer vernieuwen en blijft mijn bedrijf zich (zelf) doorontwikkelen en groeien.
ReplyIk kan je gevoel van boosheid absoluut begrijpen. Wat je creëert, is een deel van jezelf en het is echt heel erg als ze dit ‘afnemen’. Ik vind het echt superknap van je dat je dit hebt kunnen omvormen naar medelijden en je hebt ook helemaal gelijk. Deze mensen halen de eindsprint meestal niet want als dingen niet uit jezelf komen, hoe ga je dan in de praktijk om met je klanten? Komt nog dat ze meestal 8 stappen achter je aan komen hollen. Het is een waar compliment aan jou Pauline! Alleen wie echt zichtbaar is, kan gekopieerd worden. Dus niet alleen in waardevolle content maar ook in zichtbaarheid ben jij een superster. xx
ReplyWat een geweldig goed blog, Katinka! Mijn complimenten. Niet alleen het onderwerp is al geweldig… heel actueel en ik spreek helaas ook uit eigen ervaring, maar vooral de weg die je laat zien hoe als bron voor de copycat mee om kunnen gaan. Super!
Wat ik ook nog een lastige vind, is wanneer je net niet gekopieerd wordt, maar eigenlijk toch wel. Dus dat je je eigen gedachtegoed terugvindt bij een ‘concurrent’ (de copycat) maar dan net even ietsjes anders verwoord.
Ik blijf gelukkig altijd in mijn kracht staan: wat van mij is, blijft van mij. Dat blijft authentiek en uniek voor mij. En ik ben niet te kopiëren. En jij ook niet. Niemand is te kopiëren. En dat is de kern van de boodschap aan copycats.
ReplyDankjewel voor je lieve reactie Saskia. (ps: leuk blog heb je ook). Dat net niet gekopieerd worden maar toch wel, is inderdaad best een lastige. Wat mijn man me ook altijd voorhoudt en dat helpt mij ook, is : het gaat niet om wat anderen doen, maar om wat je zelf doet. En al wie achterna komt, staat toch steeds een aantal stappen achter, terwijl jouw geest waarschijnlijk alweer een aantal stappen en ideeën vooruit denkt. xx
ReplyOh, best herkenbaar. En net als Saskia van de Riet kregen wij de afgelopen jaren meerdere malen te maken met net niet copycats. Maar overduidelijk ook niet zelf bedacht.
Hoewel mijn hartslag flink omhoog ging bij de ontdekking, ben ik er nooit op in gegaan. De rust vond ik weer door te bedenken: “blijkbaar doen wij iets heel goed”. Een bemoedigende gedachte.
Inmiddels gaat het met deze conculega’s niet zo goed als met ons. Wat ook een bewijs is voor ons dat je eigen uniciteit iets toevoegt dat niemand kan kopiëren. Ook een bemoedigende gedachte…
ReplyDankjewel voor je reactie Saskia, het werkt ook bemoedigend te horen dat het anderen ook overkomt. En inderdaad het betekent dat jij iets supergoed doet.
ReplyFijn om te lezen! Wat je kopieert werkt vaak niet omdat die ander zijn/haar energie er niet in zit. Want uiteindelijk kiezen de klanten met hun gevoel en hoe ze een bepaalde uitstraling en schrijfstijl ervaren. Zo is er weinig concurrentie. Daarom is je eigen branding wat jij ook zegt zo belangrijk. Al wordt mijn staart natuurlijk ook gelijk dik als ik zoiets merk en voel ik mijn hart in mijn keel! Heb namelijk ook een paar keer met een net niet copycat te maken gehad waar ik overigens wel complete tekstdelen van mijn beschrijving terug vond. Ik heb toen mijn eigen beschrijving nóg persoonlijker gemaakt! En uiteindelijk werkte dat beter 🙂
ReplyWat een superslimme oplossing Céline : het nog persoonlijker maken! Daar kan niemand tegenop inderdaad.
xx
Wat een geweldig artikel Katinka! Wijs en krachtig. Ik begin zelf nu meer zichtbaar te worden op het internet en de kwestie copyrights wordt daarmee relevant. Ik bewaar je blog zodat mocht het zich ooit voordoen, ik een inspirerend voorbeeld heb hoe ik er mee om kan gaan. Overigens denk ik, zoals uit bovenstaande reacties ook blijkt, dat echte concurrentie niet bestaat. We trekken ieder ons eigen publiek aan, mensen die met jouw vibe resoneren. Als je authentiek bent kan niemand je na-apen. Ze kunnen het wel proberen maar vroeg of laat vallen ze toch door de mand en zijn ze naar hun publiek toe niet geloofwaardig.
ReplyEen goede vriendin van mij heeft mijn startup idee gestolen. Ik gaf als kado een zelfgemaakte tipi speeltent aan haar dochtertje. Ze vroeg me alle details. Waar ik de stokken haalde, waar ik de stoffen kocht, hoe ik dat maakte. Ik vertrouwde haar en had alles verteld. Ik ken haar dan ook al 16 jaar en had dit helemaal niet zien aankomen.
3 maand na de opstart van mn zaak zie ik mijn tipi op haar fb pagina staan. Exact hetzelfde idee, exact dezelfde stijl en ja hetzelfde aanbod en teksten werden gewoon gekopieerd met kleine aanpassingen. Ik was helemaal van slag.
Ik had haar proberen te contacteren maar kreeg elke keer de deksel op mn neus. sommige mensen hebben gewoon gebrek aan creativiteit en ideeën en kopieren daarom maar van een ander.
Bij elke nieuwe stap die ik zet merk ik dat ze een paar tellen achter mij net exact hetzelfde doet, dat is enorm frustrerend. Veel kan je daar niet aan doen en zeker niet als de copycat geen graten ziet in haar gedrag.
ReplyWat een nare ervaring. Wat ik vooral zou doen, is meer ook met wie jij bent in beeld komen. Zodat het woord tipi en jouw gezicht zo goed als één worden. De enige troost is … dat wie tellen achter loopt, altijd achter loopt. Want het is tenslotte niet alleen het maken van de tipis, het is vooral deze strategisch in de markt zetten wat een bedrijf succesvol maakt. En dat zit aan de binnenkant en ziet ze niet. Maar ik kan begrijpen dat je hier helemaal gek van wordt. Mijn reactie was zelfs een beetje boos worden. Misschien kan je eens kijken op de website van http://www.charlotteslaw.nl – zij weet erg veel rond copyright. xxx
Reply