Copycat – hoe ga je er mee om?

By Katinka | Mindset / Tijdsmanagement

last-van-een-copycat

Een copycat! Een collega van me meldde onlangs dat zij een copycat had. Jakkes! De copycat had haar freebie tot en met haar digitale product gekopieerd. Ze vertelde ons dit in een facebookgroep en natuurlijk waren we allen met afschuw vervuld.

Er kwamen veel commentaren zoals :

  • je bent uniek
  • niemand kan jou echt kopiëren
  • na-apen is het mooiste compliment

En alhoewel deze lieve commentaren zowel waarheid als een hart onder de riem zijn, je blijft toch wat verdwaasd achter als zoiets je overkomt.

Help! Ik heb een copycat

Dit gebeurt er als je een copycat opmerkt

(ps: dit weet ik uit eigen ervaring):

  1. Fase 1: Je hart staat stil, het bloed trekt weg uit je gezicht, je staart in ongeloof naar je scherm. Je hernieuwt je pagina want je kan niet geloven wat je ziet. Maar het is waar. Je bent gekopieerd. Jouw baby, jouw eigen unieke creatie staat nu te blinken op een andere website.
  2. Fase 2: Je hart gaat de hoogte in, het bloed stijgt je naar het hoofd, je staart met woede naar je scherm. In gedachten word je een reuze luipaard dat deze website bespringt en verscheurt.
  3. Fase 3: Paniek! Nu komt de paniek boven, want je bent geen reuze luipaard en het is niet netjes andermans website te verscheuren. Maar wat moet je dan? Oh God, denk je, waarom moet die mij overkomen? Wat moet ik doen? Hoe moet ik dit aanpakken?
  4. Fase 4: Dit is mijn SOS copycat plan. Niet dat ik een expert ben in websites verscheuren of luipaardtanden bezit, maar ik heb ook al 2 copycats gehad en dit is hoe ik dit aanpakte:

SOS Copycat plan

Ademen en een goed plan is wat je nodig hebt

  1. Fase 1: adem even diep in want als je jouw luipaardpak nog aan hebt in gedachten dan ga je te wild te werk. Dan wordt de communicatie tussen jou en de copycat één van aanvallen en verdedigen en dat is niet hoe je dit wil oplossen. Het is belangrijk dat jij in je waarde blijft en dus je vriendelijke zelf.
  2. Fase 2: realiseer je dat er altijd een reden is dat deze persoon dit doet. Niemand doet iets zomaar. Denk even na over de reden. Het is namelijk mogelijk dat deze persoon niet weet dat ze in de fout gaat. Het is ook heel goed mogelijk dat deze persoon niet weet hoe ze dingen moet doen en daarom maar kopieert. Het is ook mogelijk dat deze persoon creativiteit mist. Als je al deze mogelijkheden voorop houdt, dan kan jij de ideale oplossing bieden voor deze persoon. En als je iets te bieden hebt, dan luisteren mensen.
  3. Fase 3: een vriendelijke email die erop wijst dat je geschrokken was, want dat het eigenlijk niet mag dat er duplicaten verschijnen van jouw unieke creatie.
  4. Fase 4: Je zal zien dat een eenvoudige mail alles snel oplost. Als dit niet het geval is, dan is een raadsman natuurlijk ook een oplossing.

2 Copycat voorbeelden

Voorbeeld 1: een dame die mijn gratis ebook ook gratis aanbood en mijn meest recente blogartikels copy paste op haar blog zette.

Zij ontving deze mail:

Hoi ….

Wat ben ik vereerd dat je zo dol bent op mijn artikels en ebook. Ik moet je wel vertellen dat je dit boek niet zomaar mag delen. Je mag mensen wel omleiden naar de link : http://legallyraw.be/durf-genieten-van-slanke-desserten. Ik zou het superfijn vinden als je dit in orde brengt.

Ik merk ook dat je zomaar blogartikels overneemt. Ook dat mag niet. Mag ik je vragen om deze te verwijderen. Dit kan enkel met mijn toestemming en dit kan wel, maar onder bepaalde voorwaarden. Moest je deze voorwaarden graag kennen, dan mag je mij altijd mailen.

Liefs, Katinka

Voorbeeld 2: een dame maakte dezelfde cursus met eenzelfde soort opvolgcursus.

Dit kon ik natuurlijk niet weten. Ik zag wel dezelfde onderwerpen passeren maar dat zegt niets. Tot een klant van mij ook deze cursus kocht en schrok dat ie dezelfde cursus ontving. Mijn hart stond echt even stil, denk ik. Mijn eerste reactie was dan ook in de woedende fase om er een advocaat op te zetten. Na heel wat flink ademen werd ik weer mijn vrolijke zelf.

Zij ontving deze mail:

Hoi,

Wat ben ik vereerd dat je zo dol bent op mijn cursus dat je deze helemaal overgenomen hebt. Toch wil ik je er even op wijzen dat wanneer je eenzelfde cursus verkoopt, je dit wettelijk gezien niet onder je eigen naam mag doen.

Maar hier bestaat wel een schitterende oplossing voor. Wat denk je van een gratis skypesessie waarbij ik je toon hoe je affiliate kan worden van al mijn producten en programma’s. Op die manier kan je met al mijn creaties werken, een mooie commissie verdienen. En jij hoeft nooit meer creatief aan de slag en kan je focussen op jouw marketing strategie. Mij lijkt dit een geweldige win/win situatie.

Lijkt dit jou ook een leuk idee?

Liefs, Katinka

Resultaat:

  • 1 verloren fan + 1 trouwe ambassadeur
  • geen negatieve gevoelens die blijven hangen

Dit kan een copycat nooit!

  • Een copycat kan nooit innoveren.
  • Een copycat kan nooit jouw persoonlijkheid overnemen.
  • Een copycat kan nooit in jouw hoofd kruipen en terwijl deze dus materialen kopieert, ben jij in gedachten al bij je volgende creatie.
  • Een copycat loopt dus altijd 1 jaar achter.
  • Een copycat bezit misschien niet jouw doorzetting en inzichten en kan daardoor succes mislopen.
  • En wees jezelf … ook dat kan een copycat niet.

Jouw Focus

Denk maar aan 1 ding:

Je eigen business en hoe je deze vooruit kan krijgen. Aan je eigen boodschap, je eigen innerlijke kwaliteiten en je eigen persoonlijk uitgekozen niche.

Heb jij moeite met het vinden van jouw boodschap, brandkwaliteiten en niche, volg dan zeker de gratis cursus Geef je Business Vleugels.  Je zal concrete resultaten hebben!

Spot een copycat

Zo spot je een copycat:

Wil je weten of bepaalde inhoud van op je website wordt gekopieerd, haal dan jouw website door deze scanner: http://www.copyscape.com/

Copycat Preventieplan

  1. Je kan een copyscape banner op je website plaatsen.
  2. Maak in elke e-book of online programma ruimte voor het melden van de copyrights.

Hier kan je de wettelijke informatie downloaden van mijn gratis cursus en hier deze van mijn cursus Maak je Eigen Digitale Product.

Hey, en dit mag je kopiëren hoor! No copycat feelings!

Jouw beurt

Laat hieronder in de reacties weten wat jij doet op voorhand om copycats tegen te gaan. Of doe je verhaal als dit je al eens overkwam.

Liefs,

[moodthingy]
Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(18) comments

justine

Als juweelontwerpster ben ik al ontelbare keren gecopieerd geweest en vroeger sloegen bij mij de stoppen door,
al mijn energie & al mijn tijd werd regelmatig opgeslokt door een copycat.

Het ergste van al was dat die copycats in kwestie niet alleen mijn werk copieerden maar ook nog eens weken mijn humeur aantastten. Ik ben toen heel erg aan mezelf beginnen werken en net zoals je zegt: constant herhalen dat ik de ‘ontwerper’ ben dus ik kom altijd met iets nieuws en fris voor de boeg. Zij niet. Ik zal altijd een stapje voor zijn en de persoonlijke toets en ervaring dat ik geef bij een aankoop van een juweel, is ook niet na te bootsen.

Nu voel ik me veel sterker en kan ik beter reageren, net zoals jij, altijd vriendelijk en proberen het standpunt van de copycat te verstaan!! Dit is een fantastisch artikel!!! Dankjewel, het is een super reminder voor mij!!!

Reply
    Katinka

    Ik kan me absoluut voorstellen dat je humeur er aan gaat. Kunstwerken kopiëren is echt uit den boze. Super dat je een weg gevonden hebt om het niet aan je hart te laten komen.

    Reply
Brigitte

Dank je wel voor dit bericht! Ik heb het ook ooit al meegemaakt…. alle inhoud over een bepaald onderwerp letter voor letter gekopieerd… Prijs van mijn cursus verdubbeld op die website…. was er ook niet goed van…. heb het toen maar zo gelaten omdat ik zelf met dat thema ging stoppen… was dubbel: langs de ene kant een “eer” dat ze net jouw content “pikken”, en langs de andere kant heel boos….
Goeie tips gezien hier!!! Grrrrrrrrrrr ik ben er klaar voor! 😀

Reply
    Katinka

    Goh, daar zou ik ook niet goed van zijn. Wat goed dat je het volledig hebt kunnen loslaten.

    Reply
Cindy

Dank je voor dit inspirerend artikel Katinka. Ik zou het ook precies aanpakken zoals jij het suggereert. Dadelijk in defense mode gaan, kost vooral veel negatieve energie en helpt niemand verder. Iemand die enkel copieert, zal mensen niet inspireren en nooit succesvol worden. Mensen prikken erdoor.Ik heb jarenlang bedrijven succesvol laten samenwerken die op bepaalde vlakken elkaars grootste concurrent waren, omdat ik steeds focuste op de win win. Dat is tot op vandaag mijn motto en ik ben erg dankbaar dat er bijgevolg overvloed is op elk vlak in mijn leven.

Reply

In het verleden schreef ik voor een bepaalde website artikels. Op een gegeven moment vond ik deze artikels op andere websites terug zonder mijn gegevens. Ik heb er toen niets aan gedaan en bleef met een vervelend gevoel achter. Bedankt voor deze tips Katinka en al je andere inspiratie

Reply
    Katinka

    Het is een vreselijk gevoel hee als iemand dat doet. Het allerbelangrijkste is alvast dat het jou niet tegenhoudt om achter je dromen te gaan. Want dan pas hebben copycats echt invloed. Zolang ze jou niet tegenhouden, lopen ze altijd een pasje achter.

    Reply

Ik merk nog steeds dat ik gekopieerd wordt door “collega” opleiders. Vroeger werd ik boos en teleurgesteld, nu heb ik toch wel medelijden met deze mensen. Blijkbaar hebben ze zelf weinig kennis, inspiratie en ondernemerschap. Gelukkig heb ik dat wel ? en blijf (en kan) ik mezelf steeds weer vernieuwen en blijft mijn bedrijf zich (zelf) doorontwikkelen en groeien.

Reply
    Katinka

    Ik kan je gevoel van boosheid absoluut begrijpen. Wat je creëert, is een deel van jezelf en het is echt heel erg als ze dit ‘afnemen’. Ik vind het echt superknap van je dat je dit hebt kunnen omvormen naar medelijden en je hebt ook helemaal gelijk. Deze mensen halen de eindsprint meestal niet want als dingen niet uit jezelf komen, hoe ga je dan in de praktijk om met je klanten? Komt nog dat ze meestal 8 stappen achter je aan komen hollen. Het is een waar compliment aan jou Pauline! Alleen wie echt zichtbaar is, kan gekopieerd worden. Dus niet alleen in waardevolle content maar ook in zichtbaarheid ben jij een superster. xx

    Reply

Wat een geweldig goed blog, Katinka! Mijn complimenten. Niet alleen het onderwerp is al geweldig… heel actueel en ik spreek helaas ook uit eigen ervaring, maar vooral de weg die je laat zien hoe als bron voor de copycat mee om kunnen gaan. Super!

Wat ik ook nog een lastige vind, is wanneer je net niet gekopieerd wordt, maar eigenlijk toch wel. Dus dat je je eigen gedachtegoed terugvindt bij een ‘concurrent’ (de copycat) maar dan net even ietsjes anders verwoord.

Ik blijf gelukkig altijd in mijn kracht staan: wat van mij is, blijft van mij. Dat blijft authentiek en uniek voor mij. En ik ben niet te kopiëren. En jij ook niet. Niemand is te kopiëren. En dat is de kern van de boodschap aan copycats.

Reply
    Katinka

    Dankjewel voor je lieve reactie Saskia. (ps: leuk blog heb je ook). Dat net niet gekopieerd worden maar toch wel, is inderdaad best een lastige. Wat mijn man me ook altijd voorhoudt en dat helpt mij ook, is : het gaat niet om wat anderen doen, maar om wat je zelf doet. En al wie achterna komt, staat toch steeds een aantal stappen achter, terwijl jouw geest waarschijnlijk alweer een aantal stappen en ideeën vooruit denkt. xx

    Reply
Saskia Frankena

Oh, best herkenbaar. En net als Saskia van de Riet kregen wij de afgelopen jaren meerdere malen te maken met net niet copycats. Maar overduidelijk ook niet zelf bedacht.

Hoewel mijn hartslag flink omhoog ging bij de ontdekking, ben ik er nooit op in gegaan. De rust vond ik weer door te bedenken: “blijkbaar doen wij iets heel goed”. Een bemoedigende gedachte.

Inmiddels gaat het met deze conculega’s niet zo goed als met ons. Wat ook een bewijs is voor ons dat je eigen uniciteit iets toevoegt dat niemand kan kopiëren. Ook een bemoedigende gedachte…

Reply
    Katinka

    Dankjewel voor je reactie Saskia, het werkt ook bemoedigend te horen dat het anderen ook overkomt. En inderdaad het betekent dat jij iets supergoed doet.

    Reply

Fijn om te lezen! Wat je kopieert werkt vaak niet omdat die ander zijn/haar energie er niet in zit. Want uiteindelijk kiezen de klanten met hun gevoel en hoe ze een bepaalde uitstraling en schrijfstijl ervaren. Zo is er weinig concurrentie. Daarom is je eigen branding wat jij ook zegt zo belangrijk. Al wordt mijn staart natuurlijk ook gelijk dik als ik zoiets merk en voel ik mijn hart in mijn keel! Heb namelijk ook een paar keer met een net niet copycat te maken gehad waar ik overigens wel complete tekstdelen van mijn beschrijving terug vond. Ik heb toen mijn eigen beschrijving nóg persoonlijker gemaakt! En uiteindelijk werkte dat beter 🙂

Reply
    Katinka

    Wat een superslimme oplossing Céline : het nog persoonlijker maken! Daar kan niemand tegenop inderdaad.
    xx

    Reply

Wat een geweldig artikel Katinka! Wijs en krachtig. Ik begin zelf nu meer zichtbaar te worden op het internet en de kwestie copyrights wordt daarmee relevant. Ik bewaar je blog zodat mocht het zich ooit voordoen, ik een inspirerend voorbeeld heb hoe ik er mee om kan gaan. Overigens denk ik, zoals uit bovenstaande reacties ook blijkt, dat echte concurrentie niet bestaat. We trekken ieder ons eigen publiek aan, mensen die met jouw vibe resoneren. Als je authentiek bent kan niemand je na-apen. Ze kunnen het wel proberen maar vroeg of laat vallen ze toch door de mand en zijn ze naar hun publiek toe niet geloofwaardig.

Reply
Hong

Een goede vriendin van mij heeft mijn startup idee gestolen. Ik gaf als kado een zelfgemaakte tipi speeltent aan haar dochtertje. Ze vroeg me alle details. Waar ik de stokken haalde, waar ik de stoffen kocht, hoe ik dat maakte. Ik vertrouwde haar en had alles verteld. Ik ken haar dan ook al 16 jaar en had dit helemaal niet zien aankomen.

3 maand na de opstart van mn zaak zie ik mijn tipi op haar fb pagina staan. Exact hetzelfde idee, exact dezelfde stijl en ja hetzelfde aanbod en teksten werden gewoon gekopieerd met kleine aanpassingen. Ik was helemaal van slag.

Ik had haar proberen te contacteren maar kreeg elke keer de deksel op mn neus. sommige mensen hebben gewoon gebrek aan creativiteit en ideeën en kopieren daarom maar van een ander.

Bij elke nieuwe stap die ik zet merk ik dat ze een paar tellen achter mij net exact hetzelfde doet, dat is enorm frustrerend. Veel kan je daar niet aan doen en zeker niet als de copycat geen graten ziet in haar gedrag.

Reply

    Wat een nare ervaring. Wat ik vooral zou doen, is meer ook met wie jij bent in beeld komen. Zodat het woord tipi en jouw gezicht zo goed als één worden. De enige troost is … dat wie tellen achter loopt, altijd achter loopt. Want het is tenslotte niet alleen het maken van de tipis, het is vooral deze strategisch in de markt zetten wat een bedrijf succesvol maakt. En dat zit aan de binnenkant en ziet ze niet. Maar ik kan begrijpen dat je hier helemaal gek van wordt. Mijn reactie was zelfs een beetje boos worden. Misschien kan je eens kijken op de website van http://www.charlotteslaw.nl – zij weet erg veel rond copyright. xxx

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: