CTA (Call To Action)

By Katinka | Online Producten / E-learning

call-to-action

Maak een onweerstaanbare call to action. Een call to action is een manier om iemand uit te nodigen om een bepaalde actie uit te voeren.

Je komt dagelijks wel tientallen call to actions tegen. Een voorbeeld van call to actions die jij je website bezoekers kan voorschotelen zijn:

  • aanmelden voor je freebie (gratis weggever)
  • een reactie nalaten op je blogs
  • je op facebook volgen
  • je nieuwe cursus bekijken
  • een quiz invullen
  • doorverwijzen naar een interessante pagina of artikel

Je wil de kans dat ze deze actie uitvoeren zo groot mogelijk maken en daarvoor moet je CTA (call to action) zo aantrekkelijk mogelijk zijn.

Een goede conversie ratio

Een goede call to action heeft een goede conversie ratio, wat betekent dat een substantieel aantal mensen daadwerkelijk de actie uitvoert.
Je berekent je ratio door het aantal aanmeldingen (of wat ook je cta was) te delen door het aantal gebruikers (zie je google analytics) op je website gedurende 30 dagen.

Daaruit leer je jouw conversie percentage en weet je dat als er bijvoorbeeld 100 mensen op jouw website komen er 2 zich aanmelden.

Zo weet je ook meteen hoe belangrijk 1) voldoende bezoekers is, maar ook 2) hoe belangrijk een goede en in het oog springende call to action is.

Een paar voorbeelden van call to action

voorbeeld-van-call-to-action

Anthony Robbins is een heel bekende man on- en offline. Zoals je ziet heeft hij zelfs meer dan 1 call to action vanaf het moment dat je op zijn website komt.

call-to-action-met-popup

Hier zie je het voorbeeld van een popup die verschijnt als je de website bezoekt. Popups kunnen heel vervelend en storend zijn. Ik gebruik DEZE plugin zodat al wie al op mijn website kwam en aangemeld heeft, deze plugin niet meer getoond krijgt (tenzij je jouw cookies verwijdert of een andere computer gebruikt). Ik noem DIT daarom de beleefde popup.

call-to-action-van-legally-raw

Ook bij Legally Raw doe ik meerdere call to actions.

Stappenplan voor het ontwerpen van een call to action

Er zijn 2 belangrijke pijlers bij een goede CTA :

  • welke actie wil jij je bezoeker toe uitnodigen
  • wat is de WIIFT – what is in it for them – oftewel: waarom zou de bezoeker dit doen, wat heeft ie er zelf aan?

Stap 1 : Hou het eenvoudig

En dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want je moet dus het aanbod (wiift), het voordeel en de actie in een zo kort mogelijke zin benoemen. Eenvoudig, kort en krachtig.

Stap 2 : Spreek de taal van je ideale klant

Toch ook een moeilijke omdat we in de Nederlandse/Belgische taal toch ook wat verschillen hebben zitten.

Ik los dit op door meer mijn eigen taaltje te spreken. In mijn gedachten (als ik me dit wijs maak, mag je dit onderaan vertellen in de comments) is mijn ideale klant dol op mijn zippedeeday taaltje.

Stap 3 : Gebruik de gebiedende woorden

Dit lijkt was schooljuf-achtig, maar lees volgende zinnen even en zie meteen welke het meest uitnodigt tot actie

  • Je kan hier het ebook downloaden
  • Download het ebook hier

Stap  4 : Pimp je call to action

Door je call to action aantrekkelijker te maken, wordt de kans groter dat de actie ondernomen wordt.

Je kan dit doen door:

  • een mooie afbeelding erbij te maken
  • meer authenticiteit en humor verweven in je CTA

Stap 5 : Urgentie

Zorg dat er dringendheid in je call to action zit, waardoor bezoekers het gevoel hebben dat ze iets gaan missen als ze niet in actie schieten.

Amazon is hier zeer krachtig in met hun CTA : koop NU om 50% korting te krijgen. Gebruik woorden zoals “vandaag” “nu” “onmiddellijk”.

Stap 6 : Maak je call to action zichtbaar

Het is de bedoeling dat mensen bijna over je CTA struikelen, er niet omheen kunnen. Als je de call to action ergens verstopt, dan zal je merken dat je conversie ratio ook de dieperik in keldert.

Zichtbaar kan zijn:

  • bovenaan je website
  • in je header
  • onder je header
  • in de zijbalk
  • onder elk blogartikel
  • midden in een blogartikel

Ook sprankelende kleuren of bij je brand passende kleuren zetten je CTA meer in de kijker.

Stap 7 : Maak het gemakkelijk

Zorg dat de actie uitvoeren easy peasy is. Als je vraagt om te downloaden, zorg dan niet dat zij doorheen 20 kliks moeten (bij wijze van spreken) voor ze aan de download zijn.

Dit is één van de redenen waarom ik geen CAPTCHA gebruik bij call to actions.

Nog veel belangrijker dan HOE een call to action maken IS ….

Dat je deze maakt bij alles wat je creëert en de wereld in zet. En dat is iets dat zooooooo vaak vergeten wordt. Of het nu een mail is, een blogje, een pagina die je maakt: altijd is er een ACTIE te ondernemen, altijd is er een VOLGENDE STAP.

Dit is jouw volgende stap:

Jouw beurt

Zorg dat je bij alles wat je maakt, een CTA toevoegt. Er is altijd een volgende stap, al is de volgende stap een verwijzing naar een andere pagina, …

PS: en reageer zeker op mijn call to action – hier komt ie

Wil jij 1 vrouw, 1 laptop de wereld veroveren? Dat kan! Meld je vandaag nog aan voor het bijzondere e-book Ladies & Laptops

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(9) comments

Katinka, jouw enthousiasme is overdraagbaar. Ik heb altijd geleerd meer bescheiden te zijn, maar daar kom je dus geen stap mee verder. Af en toe overvalt me de angst om prominent aanwezig te zijn. Ook al werk ik zelf therapeutisch toch is dit voor mij een puntje om aan te werken. Als ik jouw tips lees dan steek je me onmiddellijk aan en heb ik zoiets van “yes”, ik ga dit eens bekijken hoe ik dit kan aanpakken naar mijn eigen praktijk toe. Werken met mensen is mijn ding maar ik besef ook dat je tegenwoordig de kracht van computer en de vele sociale media niet meer uit de weg kan gaan. Daar ben ik momenteel stap voor stap mee bezig. Lieve groetjes, Tamara

Reply
    Katinka

    Het is inderdaad een hele grote stap om zichtbaar te worden. Toch kan je dit op een rustige, introverte manier ook doen. Het allerbelangrijkste is om dit te doen zo dat het goed voelt voor jou, zodat het echt bij jou past. Dan ga je automatisch de juiste mensen aantrekken. Denk er aan: als je niet laat weten dat je bestaat, kan je ook niemand helpen. xx

    Reply
Heide

Dankjewel Katinka, voor deze leuke informative voor een call to action.
Ik heb er veel aan gehad !!

Reply
    Katinka

    Dankjewel Heide voor je leuke reactie!!

    Reply
Francis

Ik heb pas ergens gelezen dat meerdere call to actions (met opvallende knoppen) op 1 pagina kunnen leiden tot keuzestress. Hoe zie jij dat?

Reply
    Katinka

    Bedoel je de banner onderaan met de keuzes van de verschillende sociale media? Ik denk niet dat dit tot keuzestress leidt omdat iedereen zal kiezen voor zijn/haar favoriete sociale media kanaal. Zo zal ik bijvoorbeeld altijd via FB delen en niet via andere kanalen omdat ik daar niet zo bekend mee ben. Ik denk wel dat je niet meerdere call to actions zoals naar verschillende cursussen moet leiden in 1 blogje. Kies 1 ding uit dat je wil dat mensen doen en hou je daar bij.

    Reply

Wat heb je dit weer heerlijk duidelijk omschreven. Ik maak er al wel gebruik van, maar het kan natuurlijk altijd beter, dus ik ga er zeker weer voor zitten om de CTA’s op mijn site te verbeteren.
Maar weet je, jij bent eigenlijk zelf 1 grote call-to-action. Elk bericht dat ik van jou krijg, of dat nou via sociale media is, via je nieuwsbrief of een video, het maakt niet uit…. ik word telkens door jou ‘aangeslingerd’ om in actie te komen. So many many thanx daarvoor X

Reply
    Katinka

    Dankjewel voor je lieve reactie Mariëlle!

    Reply

Dag Katinka,
Wat een leuke blog! Ik ben nog niet zo actief in OMG, maar je hele actie met het plaatsen van een blog heeft mij weer in de actiestand gezet. Ik wil zo ontzettend graag online ondernemen. Het is echt mijn droom. Morgen is mijn SaskiaVoedt-dag en dan ga ik gewoon weer verder. Bedankt! Groetjes, Saskia

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: