Blogs schrijven – werkt het nog? Dit veranderde ik …

By Katinka | Varia

Blogs schrijven – werkt het nog??? Weet je eigenlijk al hoe lang ik blog? Sinds 2012! JAREN dus. En soms vragen mensen me … werkt bloggen nog wel?

 Absoluut!

Er is niets leuker voor je potentiële klanten om

  • Gratis kennis en adviezen te krijgen
  • Gratis te leren kennen hoe jij de dingen aanpakt
  • Te ontdekken of wat jij doet ECHT is wat zij nu nodig hebben

Er is niets leuker voor jou om

  • Organisch (dus gewoon via google) gevonden te worden
  • Op automatische piloot nieuwe mensen aan te trekken en meteen te tonen wat je in huis hebt
  • Op een vrijblijvende manier je diensten en aanbod voor te stellen

Blogs schrijven – werkt het nog? Dit paste ik aan ..

Blogs schrijven – met Langere blogs – tip 1

Deze verandering heb ik te danken aan Stijn Van Veelen, waar ik ooit een persoonlijk traject volgde voor de SEO verbetering van mijn website.

Zijn advies : maak regelmatig een monsterblog

Waarom : omdat een monsterblog (= een blog met meer dan 2000 woorden) goed gevonden wordt en als waardevol aanzien wordt door Mr Google

Mijn weerstand : goh, niemand leest toch zulke lange blogs …

Oplossing : Klopt, niemand leest ze helemaal. Maar je kan een inhoudstabel bovenaan zetten als snelle scroll oplossing. En je kan je call to action ergens bovenin al vermelden.

Dus dat deed ik.

En doe ik nog steeds.

Ook met mijn extra inkomenstroom via Oil2bloom, werk ik regelmatig met een superlang blog.

Een monsterblog – Wat zijn de resultaten?

Ik merk inderdaad dat dit vaak veel beter gevonden wordt. En ik merk dan ook een piek in de download van mijn freebie (die natuurlijk ergens bovenin vermeld wordt als call to action)

Ik merk ook dat niet alleen Google dit leuke blogs vindt, maar ook mijn lezers. Zij willen niet altijd gewoon ideetjes of suggesties die je overal al vindt op het internet. Ze willen details. Ze willen niet alleen het topje van de ijsberg. Ze willen een grote hap van de berg.

Wat is het nadeel?

Het neemt gewoon meer tijd. Maar hoe ik dit opgevangen heb … ik blog minder, maar dus kwalitatiever.

Blogs schrijven – met een Winactie – tip 2

Een blog met veel reacties scoort natuurlijk goed. Big Google ziet alles.

Daarom doe ik af en toe een winactie met als voorwaarde om mee te dingen naar de prijs : een reactie nalaten op een bepaald blog.

Bijvoorbeeld :

Zie 2 blogs over manifesteren:

https://oil2bloom.be/overvloed-manifesteren-per-direct/  >> geen comments

https://oil2bloom.be/manifesteren-doe -je-zo  >> meer dan 50 comments! Hoe cool is dat!

Blogs schrijven – met prachtige afbeeldingen – tip 3

Ik was al altijd graag bezig met afbeeldingen maar hoe langer hoe meer worden afbeeldingen belangrijk.

Bij elk blog maak ik nu verschillende afbeeldingen en al deze afbeeldingen dienen voor het promoten van één en hetzelfde blog maar elk op een andere manier.

Zie hier een blogje op mijn website OIL2BLOOM over bruisballen. Al deze afbeeldingen zet ik apart in om mensen naar het blogje te leiden.

Stop the scroll!

Wat betekent … mensen gaan je blog niet lezen als ze over je afbeelding heen kijken en verder scrollen. Jouw eerste doel is dus het scrollen stoppen. En dus moet jouw afbeelding de aandacht trekken.

In OMG! heb ik 3 mini-trainingen (en met MINI bedoel ik niet mini info, maar gewoon erg hapklaar en onmiddellijk toepasbaar) om “animated” posts en stories en zoom backgrounds te maken.

Gewoon omdat STOP THE SCROLL zo belangrijk is om meer trafiek naar je blogs, website en aanbod te sturen.

In deze video zie je hoe ik in Canva een afbeelding maakt die er meer bovenuit springt.

Blogs schrijven – met een spinnenweb – tip 4

In 2012 was het al geweten, maar ik paste het nog niet toe.  Maak een spinnenweb van je website – oftewel in “nerd” termen … maak een kennisbank.

Wat is dat nu precies? Hoe maak je het? En waarom zorgt het voor extra trafiek?

Ik leg het best uit met een voorbeeld.

Stel je bent loopbaancoach. En je maakt een blog over burnout voorkomen door mediteren. Dan verwijs je in je blog naar een aparte pagina die noemt burnout. Op die pagina staan alle relevante blogs over burnout. Elk blog op die pagina verwijst dan weer naar de hoofdpagina burnout.

Als er in een blog iets wordt gezegd over loopbaanbegeleiding, dan verwijst een link naar de hoofdpagina loopbaanbegeleiding waar weer allerlei blogs op staan over loopbaanbegeleiding die elk weer naar de hoofdpagina leiden.

Alles leidt dus naar “hoofdpagina’s” of categoriepagina’s. Omdat alles daarnaar verwijst, is dit vaak een goed bezochte pagina en dus een goed gevonden pagina in Google.

Je houdt lezers langer bezig en dat is natuurlijk wat Big Google ook weer ziet. Ooooh waardevolle website, is dan zijn conclusie.

Ook dit is voor mij nog een werk-in-proces, maar met wat ik al maakte, zag ik al snel verschil in websitetrafiek.

Blogs schrijven – met Long-tail-keywords – tip 5

Niet iedereen is als ik, maar sommigen wel. Wat ik hiermee bedoel, is: hoe zoeken jouw mensen, op welke woorden zoeken ze, of zoeken ze misschien op zinnen?

  • Als Nina, mijn dochter zou sukkelen met burnout, dan tikt zij in google : burnout voorkomen. Kort en krachtig dus. To the point.
  • Als ik zou sukkelen met burnout, dan tik ik in : hoe kan ik het beste een burnout voorkomen. Lekker beleefd in een zinnetje.

Je zou denken dat het zoekwoord van Nina beter werkt, en dat kan zelfs zo zijn. Maar vaak zijn de kort en krachtige zinnen reeds benomen.

En dan moet je het gaan zoeken in zinnen.

Hoe weet je nu hoe jouw mensen zoeken?

Vraag het ze in een poll. Heb je een besloten prospect Facebookgroep (is sowieso een aanrader – veel trainingen in OMG helpen je om er een levendige groep van te maken), zet dan gewoon de vraag daar neer : hoe zoek jij als je burnout wilt voorkomen. Desnoods geef je zelf wat opties.

Bloggen en Emailmarketing – het aloude afgezaagde emails sturen – ja het werkt nog steeds – tip 6

Je moet niet altijd enkel en alleen hopen op een “goed gevonden” worden, maar zelf ook actief promoten. En daarom is het nog steeds slim om je volgers op je (nieuwe) content te wijzen en zelf trafiek naar je website te sturen.

Zet je recente blog(s) in je nieuwsbrief.

Blogs schrijven – met meer video – tip 7

Ik was al altijd een grote fan van video’s, maar ik gebruik ze nu toch meer en meer.

Het is gewoon een eenvoudige manier om gezien en gehoord te worden. Mensen vertrouwen je meer als ze kunnen ZIEN dat wat je vertelt, echt vanuit je ogen en je hart komt.

En je kan gewoon veel meer info stoppen in een video dan je kan doen in tekst.

Maar ga nu niet ALLEEN video’s maken want een blog waar enkel een video in staat, is geen goed idee.

Wat wel een goed idee is, is de cross-relatie tussen je blog en een video op bijvoorbeeld je youtube kanaal.

Want Google houdt van video’s in je blog en youtube zorgt er dan weer voor dat je een extra kanaal hebt om gevonden te worden, waardoor je ook weer mensen naar je website stuurt.

Ik hou er dus van om sowieso in elk blog ook een videootje te steken.

Blogs schrijven – met LSI keywords – tip 8

LSI keywords zijn woorden die je moet gebruiken in je blog die er zeker op wijzen dat de content echt gerelateerd is aan het gekozen zoekwoord.

Gebruik deze tool om jouw LSI keywords te ontdekken :

LSI woorden zijn woorden die relevant zijn aan het zoekwoord. Als je diegene ook gebruik in je blog, dan weet google dat je blog daadwerkelijk over dat onderwerp gaat. Vroeger werd er namelijk wel eens gefoeterd (vlaams voor vals spelen) met de zoekwoorden. Zo zou je een zoekwoord kunnen kiezen dat heel erg in trek is met de bedoeling om goed gevonden te worden maar je blog gaat daar helemaal niet over. Daarom houdt google van de LSI woorden – deze bevestigen de inhoud van het blog versus zoekwoord.

Bloggen in 4 fases – tip 9

Nog ééntje dat voor mij toch wel een groei in resultaten gaf, is dat ik blog voor verschillende fases. Voordien blogde ik voor mijn volgers die eigenlijk al klant waren en dus al van wanten wisten.

Maar iedere online ondernemer zit in een verschillende fase.

Als we het onderwerp bloggen zouden nemen, dan zou ik 4 verschillende blogs kunnen maken :

  • Blog 1 is voor mensen die zelfs geen idee hebben wat bloggen is. Dat blog zou heten : Wat is bloggen?
  • Blog 2 is voor mensen die weten wat het is maar geen idee hebben wat de voordelen voor hen zouden zijn? Dat blog zou heten : waarom jij als loopbaancoach (of burnout coach of … coach) kan groeien met bloggen.
  • Blog 3 is voor mensen die willen gaan bloggen. Dit blog zou heten : zo start je met bloggen
  • Blog 4 is voor mensen die al bloggen maar meer resultaten willen. Het blog dat je nu leest is voor hen.

Het leuke is dat je met 1 onderwerp veel meer mensen bereikt en meteen inspiratie hebt voor meerdere blogs.

Samengevat : de wat, waarom, hoe en de verdieping

Jouw beurt

Met welke tip ga jij als eerste aan de slag?

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(2) comments

Hallo Katinka,
Je hebt het in je blog over LSI keywords.
De term is nieuw voor me.
Ik krijg dus een tool waarvan ik niet weet wat die voor me doet!

Vertel eens wat moet ik met die tool?
Vitale groeten, Maarten Ruisch

Reply

    Hoi Maarten, een hele goede opmerking! Haha, soms vind je zelf zoiets heel vanzelfsprekend omdat je er mee werkt. LSI woorden zijn woorden die relevant zijn aan het zoekwoord. Als je diegene ook gebruik in je blog, dan weet google dat je blog daadwerkelijk over dat onderwerp gaat. Vroeger werd er namelijk wel eens gefoeterd (vlaams voor vals spelen) met de zoekwoorden. Zo zou je een zoekwoord kunnen kiezen dat heel erg in trek is met de bedoeling om goed gevonden te worden maar je blog gaat daar helemaal niet over. Daarom houdt google van de LSI woorden – deze bevestigen de inhoud van het blog versus zoekwoord.

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: