Beter bloggen – 6 tips

By Katinka | Bloggen

beter-bloggen

Beter bloggen, dat doe je zo. Als je pas start (en nu eigenlijk later ook) heb je maar 1 focus en dat is : groeien.
Er bestaan meerdere methodes en strategieën om te groeien

en ik verdeel deze in marathon technieken en sprints.
De marathon technieken zijn deze die je zelf zo leuk vind dat je ze altijd wil blijven doen. Ze vormen het fundament van je business.

Bloggen is een marathon techniek.

En ook voor jou als je houdt van schrijven. Maar er komt wel meer bij kijken dan gewoon wat tekst neerschrijven.
Niet alleen moet de tekst uit je hart komen, maar hij moet ook nog eens google-waardig zijn.
Dus maakte ik voor jou een heel rijtje met tips zodat jij easy peasy topartikeltjes neerschrijft die ook nog eens converteren naar trouwe klanten.

Maar eerst even: waarom wil je een betere blogger worden?

Waarom moet je goed bloggen? Omdat dit het verschil kan maken tussen groei en geen groei, tussen inkomen en geen inkomen, tussen geen fans of trouwe klanten. You get it!

1.Weet tegen wie je spreekt

Het lijkt vanzelfsprekend en iedereen knikt altijd ja als je dit zegt. Maar toch is dit het allermoeilijkste om goed te hebben.

Doe de test: geef iemand een 30 seconden blik op jouw website. Sluit je website en vraag hen voor WIE jouw website bedoeld is.
Hebben ze het goed, dan zit jij op rozen.
Hebben ze geen idee of jij nu schrijft voor moeders, drukbezette hoogopgeleide vrouwen, gezinnen, …
Eigenlijk zou je jouw publiek zelf zo goed moeten kennen als jouw eigen vrienden die je al jaren kent. Waar geven zijn om? Waar maken zij zich zorgen om? Wat doen ze voor hun plezier? WIE ZIJN ZE?

Jouw beurt: maak een lijst met minstens 25 dingen (karaktereigenschappen, verlangens, dromen, dingen die ze verafschuwen, die ze leuk vinden) die jij zelf in je ideale klant wil zien.

Breng al deze dingen samen in 1 fictieve persoon. Geef hem/haar een naam en spreek voortaan enkel tegen die persoon als je blogjes schrijft. Je gaat meer ideale klanten als vanzelf aantrekken. Pinkie promise.

je ideale klant

Speciaal voor jou een gratis Masterclass (zeer compleet en verdiepend) waarin jij ECHT ontdekt wie jouw ideale klant is!

ken je ideale klant

2.Beslis zelf op voorhand wat de volgende stap is.

Na het lezen van een blogje … wat gebeurt er dan? Wat wil jij dat er gebeurt?
Dat de lezer zucht en denkt: dat was interessant en je verder terzijde legt?

Als jij niet op voorhand beslist welke actie jouw lezer moet ondernemen of welke stap jij voor hem/haar in petto hebt, dan gebeurt er niets.

Zorg ervoor dat je een kruimelpad hebt voor jouw lezer en dat er altijd een actie volgt op het lezen. Met lezen alleen kan je niemand helpen. Het is met het toepassen dat er verandering komt.

Geef een actiestap. Aanmelden, kopen, bellen, langskomen, … Kies, beslis en stop deze mee in je blogje.

Jouw beurt: check je laatste 5 blogjes en zorg dat er in alle 5 een call to action staat. Lees ook dit artikel dat je alles vertelt over een converterende en coole call to action te maken.

3.Besef dat jouw blog een business is.

En dus voor inkomen moet zorgen. Je maakt dus niet zomaar een blogje ZONDER reden.
Denk na over die reden en maak je blogje met specifieke pijnpunten, obstakels of problemen in gedachten.

Weet dat jij die dingen kan oplossen en geef dit ook aan in je blogje.

Jouw beurt: check je laatste 5 blogjes. Behandelen ze pijnpunten? Vertel je wat er gebeurt als de pijnpunten niet worden aangepakt?

4.Geen IKKE, maar jij.

Weet je: het is heel logisch. Je schrijft makkelijk vanuit de ik-vorm. Je bent er immers trots op dat jij de WALK-your-TALK helemaal bewandelt. Je wil laten zien dat jij weet wat er binnen in je klant omgaat door te vertellen over jezelf. Maar helaas, pindakaas. Zo verlies je snel interesse. Want eigenlijk lezen ze jouw blogje alleen maar om te weten hoe jouw informatie HEN kan helpen. Begin dus sowieso met een JIJ-zin.

Jouw beurt: check weer je laatste 5 blogjes. Je hoeft ze niet te veranderen als ze teveel in de ik-vorm staan, maar het maakt je wel bewust van het feit dat je natuurlijke schrijfvorm vanuit je hart en de ik-vorm komt en dat je dit zeker voor een aantal zinnen beter omvormt.

PS: Hoe ik dit doe? Tussen de 1ste en de 20ste van de maand schrijf ik al mijn blogjes. Ik schrijf deze vanuit mijn hart en zonder op al de regeltjes in dit blog te letten. Tussen de 20ste en de 25ste zet ik alle blogjes in wordpress en maak ik ze BLOG en GOOGLE waardig.

5.Voordelen versus beschrijving

Hier maakte ik een heel artikel over – vooral omdat dit een fout is die ik vele ondernemers zie maken. En een valkuil is waar ik zelf ook makkelijk in loop.

Lees het artikel even zodat jij goed het verschil kent tussen voordelen en een beschrijving van je producten die je aanbiedt via een blogje.

Voorbeeld :

  • gewicht verliezen >> is een omschrijving
  • in een glimmende jurk passen voor de feestdagen >> is een voordeel

Jouw beurt : zet bij je volgende blogje VOOR je het schrijft even neer over welk pijnpunt je gaat praten en wat de VOORDELEN zijn van jouw oplossing.

6.Emoties & verhalen

Gebruik zinnen die een emotie oproepen. Je kan dit niet in elk blogje zo uitgesproken doen, maar als je kijkt naar de meest gelezen titels van emails (en dit geldt ook voor blogjes) dan zijn het deze die beginnen met een emotie in de titel.
Verhalen zeggen meer zomaar woorden.

Dit blogje is geen verhaal. Het is een opsomming. Weliswaar een nuttige opsomming en eentje die je niet zomaar naast je mag leggen.
Maar het leest niet zo leuk als bijvoorbeeld deze :
Mijn bekentenis
of
Een business baaldag

Jouw beurt: wissel tussen informatie en inspiratie, zodat je blogjes nooit saai worden.

Hoe blijf je bloggen?

Hoe ga je bloggen en vooral hoe ga je blijven bloggen? Toen één van mijn gastbloggers van start ging, zei ze tegen me: ‘Ik ga slechts 6 maanden voor je gastbloggen, want dan zal mijn inspiratie op zijn’. In totaal heeft ze 5 jaar lang elke week een blog geschreven!

Creativiteit groeit als je het gebruikt

Het is zoals Maya Angelou zei

“Je kan creativiteit niet opgebruiken. Hoe meer je het gebruikt, hoe meer je ervan krijgt”. 

En dat is vooral bij bloggen ook mijn ervaring. Hoe meer je het doet, hoe meer nieuwe ideeën je krijgt.

Hoe ga je bloggen als je toch vastzit?

hoe-ga-je-bloggen

Maar soms heb je het gevoel dat alles al gezegd is. Je zet je voor je computer om een blog te schrijven en je eindigt een uur of twee later zonder dat je ook maar één letter geschreven hebt. Hier zijn alvast 5 tips die je kunnen helpen als jij vastzit.

Hoe ga je bloggen Tip 1: de Hubspot blog generator

Vraag de hulp van de Hubspot Blog Generator. Je kan hier 3 onderwerpen invullen en je krijgt 5 titels die je inspiratie kunnen geven.

Ik vulde deze 3 woorden in :

  • Listbuilding
  • Online marketing
  • Blogging

En dit kreeg ik als ideetjes:

hoe-bloggen

Best leuk hééé. Vertel me in de reacties van welk onderwerp jij een blog van mij wil zien!

Hoe ga je bloggen Tip 2 : de Portent Title generator

Deze titel generator is zooooo leuk. Hij geeft je de meest bizarre titels, maar het zet je creativiteit wel in gang.

Ik koos dit keer als onderwerp Blogging en dit kreeg ik als mogelijke titels:

  • Waarom niemand nog over bloggen praat
  • Blog taboes die je echt moet breken
  • Waarom Kim Kardashian nooit goed zal zijn in bloggen
  • Red je huwelijk door te bloggen
  • 10 Verrassende manieren die tonen dat bloggen frisser voelt dan nieuwe sokken

Of je er echt wat mee kan, dat weet ik niet. Maar ’t is wel pure fun. En ik denk ook dat het een titel is die je in de mail zeker zou openen, niet?

Ik probeer het alvast met de titel 10 verrassende manieren die tonen dat bloggen frisser voelt dan nieuwe sokken. Laat je me in de reacties weten als jij via die mail in dit blog kwam?

Hoe ga je bloggen Tip 3: Brainstorm

Brainstorm over de thema’s van jouw blog en welk type post je wil schrijven. Schrijf alle ideeën neer die in je opkomen. Ik maakte voor jou een actieblad dat je hierbij kan helpen.


Hoe ga je bloggen Tip 4: 10 Vragen die je helpen

De volgende vragen kunnen je helpen om je creativiteit te stimuleren en met grandioze blogideetjes op de proppen te komen.

1- Welke vragen krijg je steeds opnieuw van je fans?

2- Maak een post over je business en jezelf, bijvoorbeeld

  • Een werkdag samen doorlopen
  • Een kijkje achter de schermen
  • Hoe jij gestart bent

3- Vertel iets dat mensen nog niet weten maar dat toch wel met je business te maken heeft

4- Welke producten of welke tools gebruik jij elke dag

Ps: Laat eens weten welke van deze onderwerpen jij graag in een blogartikel van mij zou lezen

5- Wat zijn je meest populaire blogs. Schrijf over hetzelfde onderwerp. Ja, dat lijkt hetzelfde maar het is het niet. Want ondertussen heb jij weeral meer geleerd, meer gedaan, meer ervaring, een andere blik en maak je het weer heel anders.

Wil je nog meer vragen? Download de Blog Brainstormer

Ken jij iemand die ook Happy Rich & Free wil leven? Deel!
Follow

About the Author

Katinka toont ambitieuze coaches, bloggers en online ondernemers hoe een Happy Rich & Free online business op te bouwen. Ze toont je hoe je prachtige online programma’s creëert, hoe je deze winstgevend in de markt zet en er een volledig geautomatiseerde structuur van maakt. Love free stuff? Ontdek HIER​ de EXACTE STAPPEN van zero naar 100.000

Leave a Comment:

(3) comments

Joyce

Hoi Katinka,
Mooie blog! Fijne tips. Ik ben vorig jaar al eens bezig geweest met mijn doelgroep, maar dat was het niet. Ik zocht nog te ver bij mezelf vandaan. Nu ben ik er weer mee bezig geweest en voelt het helemaal kloppend.
Fijn dat dit nu helder is. Daar kom ik weer mee verder. Ook met bloggen!
Groetjes Joyce Mensink

Reply
    Katinka

    Oh wat leuk Joyce, het is echt het fundament van waaruit je weer verder kan. Doe alsof je tegen die ene persoon uit je niche praat bij alles wat je maakt. De connectie gaat veel duidelijker voelbaar worden. xx

    Reply

    Je blog komt op het juiste moment want op mijn agenda van vandaag staat: tekst schrijven lichaam ontgiften – detox. Een reminder bij het schrijven! Dank.

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: